بازدید این صفحه: 1833
خونریزی های گوارشی

علت خونریزی های گوارشی در کودکان و علائم آن/فیلم

علت خونریزی های گوارشی در کودکان و علائم آن/فیلم

دکتر نقی دارا : سومین مسئله شایعی که سبب مراجعه کودکان ویا هراس والدین به درمانگاه ها و یا کلینیک های پزشکی میشه خونریزی های گوارشی هستش که در کودکان اتفاق می افتد. گاهاً ممکن است حجم خونریزی کم باشد یا گاهاً ممکن است حجم خونریزی با مقدار بیشتر و باعث رعب و وحشت و هراس والدین شود. گاهی اوقات ممکن است خطر آمیز باشد,تهدید کننده حیات باشد برای بیمار و یا ممکن است سبب کم خونی های مزمن در کودکان ناشی از خونریزی‌های گوارشی باشد.یکی از مواردی که امروز ما در خصوص خونریزی های گوارشی در مورد آن صحبت می کنیم مسئله عفونت های معده ناشی از میکروبی بنام هلیکوباکتر است که در کودکان به خصوص کودکان بالای ۱۰ سال به زخم معده و زخم اثنا عشر و دردهای شکمی منجر خواهند شد.
یکی از کودکانی که سبب شد که دیشب ناشی از درد شدید شکم در این بیمارستان بستری شود و مورد اندوسکوپی تشخیصی قرار گیرد و در نهایت زخم اثنا عشر و التهاب شدید معده و مری برای ایشون تشخیص داده شد و اقدامات درمانی را به موقع شروع کنیم مسئله گاستریت هلیکوباکتر است.
دکتر نقی دارا : خب دختر خوب شما می توانید خلاصه ای از بیماری خود را برای ما توضیح دهید با چه مشکلی و چه علامتی به ما مراجعه کردید؟
بیمار : من الان سه ساله که درد شکمم زیاد شده یک سالش که خیلی شدید شده بود سه روز یا چهار روز که خیلی درد شکم هم زیاد شده نمی‌توانستم بخوابم و درد به پشتم سرایت می کرد.
دکتر نقی دارا : دیگر چه علامتی داشتی؟
دکتر نقی دارا : گاهی می شد که احساس کنی نفست بوی بد میده؟دهنت بدبو هستش,آب زیاد می خوردی؟گاهی هم شده بود که استفراغ کنید و استفراغ بیاد بالا؟گاهی هم می شد که احساس کنی این استفراغ حاوی رگه خون است و یا خون بالا بیاوری؟
بیمار : بله
دکتر نقی دارا : احساس گیر کردن غذا و یا لقمه در مسیر گلو و مری را داشته ای؟
بیمار : بله
دکتر نقی دارا : احساس می کردی که ترش می کنی و دهنت تلخ شده است و یه حالت بد جوری در دهانت احساس می کردی؟
بیمار : بله
دکتر نقی دارا : اشتهایت چطور بود خوب بود یا بد؟
بیمار : اشتهای من خوب نبود و غذا به مقدار کم مصرف کرد
دکتر نقی دارا : آیا گاهی اوقات احساس گرمای بیش از حد در ناحیه قفسه سینه را داشته ای؟
بیمار : بله
دکتر نقی دارا : دردهایی که ایشون در این مدت یک یا دو ساله را طی کرده بود از یک التهاب معده است یا اصطلاحا می گوییم بیماریهای سوء هاضمه ناشی از اسید معده که ناشی از التهاب معده التهاب مری زخم معده یا زخم اثنا عشر یا التهاب اثنا عشر و التهاب معده است. دلایل متعددی را ما داریم از جمله خود میکروب معده به نام هلیکوباکتر که می‌تواند سبب التهاب هر کدام از این اجزای مری معده و یا اثنا عشر باشد یا به دنبال آن زخم ناشی از این عوامل. سایر ناراحتی هایی که میتوانند سبب سوء هاضمه شود مصرف بعضی از داروها مثل قرص آسپرین,قرص آهن,آنتی بیوتیک ها,استفاده از شربتها مثل شربت بروفن می توانند باعث ناراحتی معده به نام گاستریت شود.سایر مسائل دیگه بیماریهای التهابی روده و عفونتهای پارازیتی و انگلی هم‌ می‌تواند سبب گاستریت در خیلی از کودکان ما شود.
با سپاس از دکتر نقی دارا فوق تخصص گوارش و کبد کودکان

کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *