بازدید این صفحه: 1087
بلوغ زودرس در دختران می تواند پیش بینی کننده بروز سکته باشد

بلوغ زودرس در دختران می تواند پیش بینی کننده بروز سکته باشد

بلوغ زودرس در دختران می تواند پیش بینی کننده بروز سکته باشد

 

نتایج پژوهش های جدید محققان نشان می دهد دخترانی که سن بلوغ شان ۱۳ سالگی یا پایین تر است احتمالاً ۱.۸ برابر بیش از دخترانی که در سن ۱۵ سالگی بلوغ می شوند در معرض ریسک سکته قرار دارند.

براساس نتایج این تحقیق، این گروه از زنان بیشتر در معرض ریسک انفارکتوس مغزی قرار دارند. در این حالت بخشی از بافت مغز به دلیل کاهش جریان خون و اکسیژن می میرد.

تاکایوشی اوکابو، استاد دانشگاه توهوکو ژاپن، در این خصوص می گوید: بلوغ زودرس می تواند پیش بینی کننده بروز سکته باشد.

علاوه براین زنانی که در سن ۴۵ سالگی یا پایین تر وارد دوره یائسگی می شوند در مقایسه با زنانی که شروع یائسگی شان سن ۵۰ سال است، بیشتر در معرض انفارکتوس مغزی، و نه سکته مغزی، قرار دارند.

در این تحقیق، پژوهشگران یک گروه ۱۴۱۲ نفری از زنان بعد از سن یائسگی را در ژاپن مورد مطالعه قرار دادند. از طریق پرسشنامه های ابتدایی و بررسی های بعدی، سن بلوغ و یائسگی زنان، دچار سکته مغزی شدن و سایر فاکتورهای نظیر قد، وزن، بیماری قلبی و فشارخون بالا را بررسی کردند. آن ها بعد از درنظرگرفتن تمامی عوامل و فاکتورها یه این نتیجه رسیدند که میان سکته مغزی و بلوغ زودرس ارتباط وجود دارد.

آغاز بلوغ تحت تاثیر عواملی نظیر ژنتیک، فاکتورهای رفتاری و اجتماعی-اقتصادی می باشد. تلاش برای به تاخیرانداختن بلوغ می تواند به پیشگیری از بروز سکته بخصوص در دختران کشورهای پیشرفته که بلوغ زود اتفاق می افتد کمک نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *