بازدید این صفحه: 1014

فواید نان چاودار برای سلامتی

فواید نان چاودار برای سلامتی

 

چاودار گیاهی از خانواده گندمیان است. این غله منبع خوبی از منیزیم، سلنیوم، منگنز، فسفر، اسيد فوليك، تیامين و نیاسین است. علاوه بر ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها، چاودار حاوی فیبرهای محلول و نامحلول نیز می باشد. در سالهای اخیر که کیفیت نان مورد اهمیت قرار گرفته است، مصرف آرد چاودار جای خود را در صنعت پخت نان باز کرده است. كيفيت و قابليت پخت چاودار بهتر از جو، يولاف، برنج، ارزن و ذرت مي باشد. ظاهر نان چاودار اندکی متفاوت با نان‌های معمولی است و علت آن هم تیرگی و فشردگی بافتی است که ایجاد می‌کند و جزو نان‌های خوشمزه و مطبوع طبقه‌بندی می‌شود.

تفاوت آرد چاودار با آرد گندم

آرد چاودار نسبت به آرد گندم ماده مغذي بيشتري را در خود حفظ مي كند؛ زيرا به سختي مي توان سبوس و جوانه ها را از آن جدا كرد. وجود پنتوزان بیشتر در چاودار باعث تبدیل نان حاصل از آن به یک نان رژیمی شده است.

فواید نان چاودار برای سلامتی:

 

 فیبر چاودار کاهش وزن را تسهیل می‌کند

چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکاریدهای غیر سلولزی می‌باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری ایجاد می‌کند .

جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا

مصرف مواد غذایی سرشار از فیبرهای غیرمحلول نظیر چاودار، از تشکیل سنگ‌های صفراوی به ویژه در خانم‌ها پیشگیری می‌نماید. این امر به علت سرعت بخشیدن به حرکت غذا در روده‌، کاهش ترشح اسیدهای صفراوی (که خود منجر به ایجاد سنگ‌های صفرا می‌شوند) و افزایش حساسیت به انسولین و کاهش تری‌گلیسریدها می‌شود.

کاهش خطر دیابت نوع ۲

چاودار و سایرغلات کامل سرشار از منیزیم هستند. منیزیم ماده‌ای معدنی است که برای ۳۰۰ آنزیم، عامل کمکی محسوب می‌شود، که اینها شامل آنزیم‌های درگیر در مصرف گلوکز و ترشح انسولین نیز می‌شوند.

بهبود سلامتی روده‌ها

فیبر موجود در چاودار با اتصال به سموم داخل روده بزرگ و دفع آنها و نیز اتصال به مواد شیمیایی سرطان‌ زا باعث کاهش آسیب به سلول‌های روده و جلوگیری از ایجاد سرطان روده بزرگ می‌شود.

منافع زیاد قلبی عروقی برای زنان پس از یائسگی

مصرف ۶ بار در هفته چاودار و جو دوسر در زنان پس از یائسگی، منجر به کاهش کلسترول، فشار خون و بیماریهای قلبی عروقی می‌شود.

پیشگیری از سرطان

چاودار مانند غلات دیگر شامل صدها نوع فیتوکمیکال است. لیگنان موجود در این غله یک فیتو استروژن است که موجب کاهش خطر بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند سرطان سینه می‌گردد.

جلوگیری از نارسائی قلبی

مصرف غلات کامل و فیبرها، با کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی، باعث کاهش میزان بستری و مرگ و میر ناشی از نارسائی قلبی می‌شوند.

کنترل قندخون

کنترل قند و میزان انسولین خون در پیشگیری از بروز عوارض دیابت لازم است. مصرف چاودار می‌تواند از افزایش ناگهانی قند خون بدنبال مصرف غذا جلوگیری کند.

 

منبع: بخش تحقیق و توسعه شرکت به مالت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *