بازدید این صفحه: 510
بلوغ دیررس و دلایل آن

بلوغ دیررس و دلایل آن

بلوغ دیررس و دلایل آن

 

بلوغ به دوره زمانی ای گفته می شود که بدن فرد به واسطه ی تغییراتی که در آن رخ می دهد از حالت کودکی به بزرگسالی رشد می کند. این تغییرات به واسطه ی هورمون های جنسی صورت می گیرد (تستوسترون در مردان و استروژن در زنان) که بدن در این سنین میزان بیشتری از آنها را تولید می کند.

در پسران، موی قسمت های شرمگاه و  صورت رشد می کند و آلت تناسلی بزرگتر می شود. شکل بدن نیز شروع به تغییر می کند، شانه ها پهن تر شده و هیکل مردانه تر می شود.

در دختران، سینه ها بزرگ می شود و موهای شرمگاهی رشد می کند و همچنین قاعدگی اتفاق می افتد. شکل کلی بدن نیز تغییر می کند، ران ها بزرگتر شده و انحنای بدن بیشتر می شود.

بلوغ در مدت چند سال صورت می گیرد، که سن شروع آن در افراد مختلف متفاوت می باشد. در دختران معمولاً بین سنین ۷ تا ۱۳ سالگی و در پسران بین سنین ۹ تا ۱۵ سالگی اتفاق می افتد. البته امکان دارد در برخی افراد، زودتر یا دیرتر از این سنین اتفاق بیفتد. این تفاوت در شروع سن بلوغ امری کاملاً طبیعی می باشد. اما بعضی مواقع، برخی افراد دوره بلوغ  را بدون ایجاد هرگونه تغییر در بدن خود، می گذرانند. این مسئله بلوغ دیررس نامیده می شود.

دلایل بلوغ دیررس 

 

۱- اغلب این مسئله در خانواده ارثی می باشد

ممکن است والدین، عمو، خاله، خواهرها یا برادرهای فرد نیز به این مسئله دچار باشند. این مسئله تاخیر سرشتی (دیر شکوفا) نامیده می شود و معمولاً نیاز به هیچ درمانی نیز ندارد. این نوجوانان با گذشت زمان به طور طبیعی رشد می کنند، اما این مسئله در آنها دیرتر از همسالانشان اتفاق می افتد.

۲- مشکلات پزشکی نیز ممکن است گاهی باعث تاخیر بلوغ شود

برخی افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فیبروز مثانه، مشکلات کلیه، و حتی آسم ممکن است در سنین بالاتری به بلوغ برسند، چون این بیماری ها رشد بدن را دشوارتر می سازند. درمان و کنترل صحیح این بیماری ها می تواند به جلوگیری از بلوغ دیررس کمک کند.

۳- افرادی که دچار سوء تغذیه هستند نیز دیرتر از همسالان خود به بلوغ می رسند

برای مثال، نوجوانانی که دچار کم اشتهایی و بی اشتهایی عصبی هستند، معمولاً میزان زیادی وزن کم می کنند و بدنشان قادر نخواهد بود به میزان کافی رشد کند. دخترانی که بیش از اندازه به فعالیت های ورزشی سرگرم هستند معمولاً دیرتر به بلوغ میرسند چون ورزش باعث از بین رفتن چربی بدن آنها می شود و میزان معین از چربی برای رسیدن به بلوغ دختران لازم است.

۴- برخی افراد مشکلات غدد هیپوفیز دارند

از آنجا که غدد هیپوفیز، هورمون های مهمی برای رشد بدن تولید می کنند، بلوغ دیررس ممکن است به خاطر مشکلات غدد هیپوفیز نیز باشد.

۵- برخی افراد مشکلات کروموزومی دارند

سندرم ترنر نمونه ای از اختلال کروموزوم است. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که دو کروموزوم X در زنها غیرطبیعی بوده یا وجود نداشته باشد. این مسئله در رشد دختران و همچنین در رشد تخمدانها و تولید هورمون های جنسی تاثیر می گذارد. زنانی که این مشکل خود را مورد درمان قرار نداده باشند، قدی کوتاه تر از حد معمول دارند، نازا هستند و ممکن است به سایر مشکلات و اختلالات پزشکی نیز مبتلا باشند.

مردان مبتلا به سندرم کلاین فلتر، یک کروموزوم X اضافه دارند (به جای XXY، XY دارند) و این مسئله می تواند بر نحوه ی رشد آنها تاثیر منفی بگذارد.

مراجعه به پزشک

خوشبختانه پزشکان می توانند به این نوجوانان کمک کنند تا بلوغشان طبیعی تر گردد. پس اگر شما نیز جزء آندسته نوجوانانی هستید که تصور می کنید رشدتان طبیعی نیست، می توانید از والدینتان بخواهید تا شما را به پزشک نشان دهند.

 

منبع: مردمان

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *