بازدید این صفحه: 922

سندروم آشرمن، علل، علائم و درمان آن

سندروم آشرمن، علل، علائم و درمان آن

 

سندرم آشرمن عبارت است از تشكيل يك توده چسبنده داخل رحمی كه در محل اسكار جراحي های رحمی ايجاد می گردد.  

دلایل به وجود آمدن سندرم آشرمن

در بسياری از موارد این سندرم در افرادی رخ می دهد كه سابقه چندين بار فرآيند كورتاژ و سقط داشته اند. سندرم آشرمن ممكن است ناشی از جراحی های داخل رحمی از قبيل برداشتن فيبروئيد و نقص های ساختاری رحم (وجود ديواره و يا پوليپ های بزرگ) و يا عفونت محل برش سزارين مرتبط با استفاده از IUD و يا جاگذاری هر جسم خارجی ديگر در حفره رحمی باشد. در موارد نادر، ساير عفونت ها، جاگذاری راديوم در رحم برای درمان سرطان های دستگاه توليد مثلی می تواند از علل اين سندرم باشد.

علائم سندرم آشرمن

 اين چسبندگی ممكن است سبب آمنوره گردد. تكرر سقط جنين و ناباروری نيز از علائم اين سندرم می باشد.

تشخیص سندرم آشرمن

در اين سندرم آزمايشات لگني معمولا طبیعی هستند. پزشك ممكن است هيستروسالپنژوگرام و يا هيستروسكپی درخواست كند. طی هيستروسكپي يك دوربين كوچك داخل سرويكس شده كه به پزشك اين اجازه را می دهد تا داخل رحم را بواسطه بزرگنمايی مشاهده نمايد. در اين تست اندازه و بافت اسكار قابل رويت خواهد بود .

درمان سندرم آشرمن

درمان های جراحی شامل قطع و برداشت بافت چسبنده يا بافت اسكار در داخل حفره است كه بواسطه هيستروسكپی صورت مي گيرد. پس از برداشت بافت، پزشك ممكن است به منظور پيشگيری از چسبندگی های بعدی يك بالن كوچك را در داخل رحم براي چندين روز قرار دهد و استروژن درماني جايگزين را براي چندين ماه تجويز نمايد تا زماني كه بافت داخل رحمی بهبود يابد. در صورتی که دليل بوجود آمدن این سندرم، وجود عفونت باشد، درمان آنتي بيوتيكی ضرورت می يابد.

در پایان لازم به ذکر است که سندرم آشرمن در بیشتر زنان به كمك جراحي بهبود می يابد، اگر چه در اغلب موارد بيش از يك روش درمانی بايد مورد استفاده قرار گيرد. تقريباً هفتاد تا هشتاد درصد از زنانی كه به علت سندرم آشرمن نابارور هستند پس از جراحی، بارداری موفقيت آميزی داشته اند.

 

منبع: روزنامه پزشکی ایران

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *