بازدید این صفحه: 859

عوارض داروی دیگوکسین در مبتلایان به اختلال شایع تپش قلب

عوارض داروی دیگوکسین در مبتلایان به اختلال شایع تپش قلب

 

تحقیق جدید پژوهشگراندانشگاه دوک در کارولینای شمالی نشان می دهد داروی قلب “دیگوکسین” ممکن است باعث افزایش ریسک مرگ در افراد مبتلا به اختلال شایع تپش قلب شود؛ از همین رو، این گروه از بیماران نباید از این دارو استفاده نمایند.

این پژوهشگران در یک آزمایش بین المللی پیشگیری از سکته، اطلاعات مربوط به حدود ۱۸ هزار بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را مورد بررسی قرار دادند. از بین این بیماران، در حدود ۳۲ درصد از ابتدای آزمایش شروع به مصرف دیگوکسین کرده و حدود ۷ درصد در اواسط آزمایش این دارو را مصرف کردند.

به گفته دکتر رناتو لوپس، عضو ارشد گروه تحقیقاتی، ریسک مرگ در بیماران با میزان غلظت دیگوکسین در خون مرتبط بود. به ازای افزایش هر ۰.۵ نانوگرم در میلی لیتر دیگوکسین در خون، ریسک مرگ تا ۱۹ درصد افزایش می یابد. بیمارانی که میزان دیگوکسین در خونشان بیش از ۱.۲ ng/mL بود ۵۶ درصد بیشتر در معرض افزایش ریسک مرگ قرار داشتند.

دکتر لوپس در ادامه عنوان می کند: ریسک مرگ، و بخصوص مرگ ناگهانی، به شکل قابل توجهی در بیمارانی که دیگوکسین را بعد از شروع مطالعه آغاز کردند بیشتر بود. بیشتر مرگ ها در شش ماه اول بعد از شروع دیگوکسین روی داد.

وی تاکید می کند که داروی دیگوکسین نباید در مورد این بیماران تجویز شود به خصوص در صورتی که علائم بیماری شان با داروهای دیگر قابل درمان باشد.

آشنایی با نحوه عملکرد داری دیگوکسین

دیگوکسین از قدیمی‌ترین داروهای ضدآریتمی بشمارمی‌رود و در درمان نارسایی قلبی و آریتمی فوق بطنی (به‌ویژه فیبریلاسیون دهلیزی) مصرف می‌شود و اثر کلی آن، تقویت قدرت عضلانی افراد مبتلا به نارسایی قلبی است.

دیگوکسین نیروی انقباضی قلب را افزایش و هدایت الکتریکی آن را کاهش می‌دهد. احتمالاً افزایش نیروی انقباضی عضله قلب، ناشی ‌از مهار پمپ مبادله یون‌های سدیم و پتاسیم در غشای سلولی عضله قلب است. بر اثر بلوک این پمپ سطح سدیم داخل سلولی افزایش می‌یابد و منجر به افزایش فعالیت پمپ سدیم/کلسیم در غشای سلول‌های میوکارد می‌شود. حاصل نهایی این فرایند افزایش سطح یون‌های‌کلسیم در داخل سلول‌های میوکارد است که بر فعالیت انقباضی فیبرهای میوکارد افزوده می‌شود. این دارو سرعت هدایت قلبی را کاهش و دوره تحریک‌ناپذیری گره دهلیزی ـ بطنی را افزایش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *