بازدید این صفحه: 944
دلایل کم شدن یا ریزش مو در زنان

دلایل کم شدن یا ریزش مو در زنان

دلایل کم شدن یا ریزش مو در زنان

 

 بررسی های صورت گرفته نشان می‌دهد چهل درصد از افرادی که ریزش موی موقتی یا بلندمدت را تجربه می‌کنند، برخلاف تصور، زنان هستند. کم‌شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می‌افتد؛ اما در بسیاری از موارد دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. در ادامه این مطلب  بعضی از دلایل رایج که باعث ریزش مو در زنان می‌شود را بیان کنیم.

تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

زنانی که به تازگی مادر شده‌اند، بعد از شش ماه ریزش مو را تجربه می‌کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار طبیعی است، زیرا مان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون ریزش مو از حد طبیعی کمتر می‌شود.  در واقع چیزی که به نظر ریزش موی شدید می‌آید در حقیقت تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است. همچنین خیلی از خانم‌ها، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می‌کنند. کاهش ترشح استروژن در بدن باعث ریزش مو در این دسته از خانم‌ها می‌شود.

کمبود آهن

یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین دلایل ریزش مو در خانم‌ها از سنین نوجوانی تا میانسالی، کمبود آهن می‌باشد. اگرچه با مصرف غذاهای حاوی آهن یا قرص‌های آهن این مشکل برطرف می‌شود، ولی بهتر است قبل از استفاده خودسرانه از این قرص‌ها با پزشک خود در این زمینه مشورت کرده تا در صورت تشخیص نیاز توسط پزشک از این قرص‌ها استفاده کنید؛ زیرا آهن بیش از حد در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می‌شود.

تِلوژن افلووین (ریزش ناگهانی)

این اصطلاح برای بیان ریزش مو در زنانی است که به صورت موقت و ناگهانی گرفتار ریزش مو می‌شوند که مهم‌ترین دلایل آن استرس یا جراحی‌های مهم، کاهش وزن شدید و… است و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد.

ارث

یکی دیگر از دلایل ریزش مو، ارث و ژنتیک است که اغلب تصور می‌شود مخصوص آقایان است، ولی تعداد زیادی از خانم‌ها بعد از سن بلوغ درگیر این نوع ریزش مو می‌شوند. البته شروع این نوع ریزش مو در همه افراد یکسان نیست، یعنی بعضی‌ها از همان ۱۵ سالگی درگیرش می‌شوند و برخی دیگر در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی یا دیرتر، که خانم‌ها این نوع ریزش مو را به صورت نازک شدن موها یا باز شدن فرق سر تجربه می‌کنند. این نوع ریزش مو اغلب پیش رونده است و درمان‌های خاصی ازجمله مصرف برخی داروهای هورمونی برای آن تجویز می‌شود؛ اما احتمال برگشت‌پذیری این ریزش کمتر از سایر انواع ریزش موهاست.

سوءتغذیه

دلیل دیگر ریزش مو، سوءتغذیه چه به صورت عدم دسترسی به مواد غذایی و چه به صورت رژیم غذایی جهت کاهش وزن است. کمبود مواد پروتئینی، اسیدهای چرب ضروری که بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق غذا به بدن برسد و کمبود ویتامین‌ها و املاح از مهم‌ترین علل ریزش مو است که البته قابل پیشگیری و درمان نیز می‌باشد.

رژیم لاغری

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در خانم‌ها کمبود مواد غذایی است، زیرا معمولا برای کاهش وزن خود رژیم‌های غیراصولی را به کار می‌برند که نتیجه آن بروز این مشکل است. علاوه براین، افرادی که مواد غذایی حیوانی مصرف نمی‌کنند و به اصطلاح گیاهخوار هستند به دلیل عدم اطلاع کافی در زمینه چگونگی مصرف غذاهای گیاهی دچار کمبود پروتئین، روی، آهن، اسیدهای آمینه ضروری، ویتامین‌های گروه B و… می‌شوند.

منبع: جام‌جم آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *