بازدید این صفحه: 690
پیشگیری از یائسگی زودهنگام با مصرف ویتامین D و کلسیم

پیشگیری از یائسگی زودهنگام با مصرف ویتامین D و کلسیم

پیشگیری از یائسگی زودهنگام با مصرف ویتامین D و کلسیم

 

نتایج مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه ماساچوست حاکی ازآن است که مصرف بالای ویتامین D و کلسیم از طریق مواد غذایی با کاهش ریسک یائسگی زودهنگام در ارتباط است. یائسگی زودهنگام که همراه با توقف عملکرد تخمدان هاست قبل از سن ۴۵ سالگی اتفاق می افتد. یائسگی زودهنگام بر حدود ۱۰ درصد زنان تاثیر داشته و با ریسک بالای بیماری قلبی-عروقی، پوکی استخوان و زوال شناختی زودهنگام مرتبط است.

در این تحقیق نحوه ارتباط مصرف ویتامین D و کلسیم را با بروز یائسگی زودهنگام ارزیابی کردند. جمعیت مطالعه شامل ۱۱۶,۴۳۰ زن ۲۵ تا ۴۲ ساله بود که از سال ۱۹۸۹۹ به پرسشنامه سلامت پاسخ داده بودند. از سال ۱۹۸۹، پرسشنامه های بعدی به ارزیابی سبک زندگی و شرایط پزشکی این زنان هر دو سال یکبار می پرداخت. رژیم غذایی در طول ۲۰ سال مطالعه، ۵ بار ارزیابی شد و محققان می توانستند تغییرات در مصرف مواد غذایی آنها را به مرور زمان تحت نظر داشته باشند.

پردو اسمیت، عضو ارشد گروه تحقیقاتی، در این خصوص می گوید: شواهد آزمایشگاهی ارتباط ویتامین D با برخی مکانیسم های هورمونی درگیر در افزایش سن تخمدان ها را نشان داد که همین مسئله مبنای فرضیه ما شد. بعد از تطبیق انواع عوامل مختلف، مصرف ویتامین D حاصل از منابع غذایی نظیر محصولات لبنی غنی شده و ماهی چرب و کلسیم با کاهش ۱۷۷ درصدی ریسک یائسگی زودهنگام مرتبط بود.

براساس نتایج این تحقیق، نسبت خطر برای یائسگی زودهنگام در مقایسه بالاترین گروه مصرفکننده ویتامین D از طریق رژیم غذایی با پایین ترین میزان مصرف، ۰.۸۳ و برای کلسیم ۰.۸۷۷ بود.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *