بازدید این صفحه: 511

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان به‌صورت خانگی

راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان به‌صورت خانگی

یک متخصص ترمیمی دندانپزشکی با تشریح ارتباط بین وعده‌های غذایی و بروز پوسیدگی دندانی به جزئیات علمی و کاربردی مفیدترین راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان به‌صورت خانگی و دندانپزشکی پرداخت.

دکتر شاداب صفرزاده خسروشاهی ، درباره راهکارهای پیشگیری از پوسیدگی دندان اظهار داشت: از دیرباز جایگاه دندانپزشکی در زندگی انسان نه‌تنها محدود به رفع درد و ناراحتی سیستم جونده نبوده، بلکه از سالهای نخستین  حیات بشر، علم دندان، عملکرد، تناسب و زیبایی را با سلامت فردی همراه ساخته و علاوه بر آن در زندگی مدرن، پیشگیری و ممانعت از پوسیدگی و نهایتاً از دست رفتن دندان، اهمیتی دوچندان به علم دندانپزشکی بخشیده است، به‌نحوی که شاید تأکید انسان مدرن امروز، بیشتر بر حفظ و نگهداری سالم دندان، ضمن توجه به زیبایی است تا صرفاً درمان دندانها.

دو بار مسواک‌زدن حتماً انجام شود

این متخصص ترمیمی دندانپزشکی تصریح کرد: روش‌هایی که توسط خود بیمار انجام می‌شوند شامل استفاده از محصولات حاوی فلوراید، قندهای ضدپوسیدگی و کنترل رژیم غذایی پوسیدگی‌زا بوده و روش‌هایی که پزشک در مطب برای بیمار انجام می‌دهد، استفاده از انواع وارنیش، ژل و سیلنت‌ها را شامل می‌شود. همچنین دو بار مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید، متداول‌ترین و آسان‌ترین روش کنترل پوسیدگی خانگی است.

صفرزاده خسروشاهی گفت: نخ دندان برای افراد با فضاهای بین دندانی بسته و مسواک‌های اینترپروگزیمال برای بیماران پریودنتال تجویز می‌شوند. همچنین خمیردندان‌های آنتی‌میکروبیال حاوی آمین یا یون قلع مانند آمین فلوراید یا استانوس فلوراید نیز در ممانعت از تجمع باکتریال مفید هستند. علاوه بر این در بیماران با ریسک بالای پوسیدگی، استفاده از خمیردندان حاوی تری‌کلوزان به‌علت ممانعت از متابولیسم باکتریال مفید است.

افراد با پوسیدگی بالای دندانی، خمیردندان‌های حاوی ۵۰۰۰ppm استفاده کنند

این متخصص ترمیمی دندانپزشکی افزود: مقدار فلوراید در خمیردندان، وابسته به ریسک پوسیدگی در بیمار است. در بیماران با ریسک پایین، استفاده از خمیردندان حاوی ۱۱۰۰ppm کافی است اما در بیماران با ریسک بالای پوسیدگی، نیاز به ۵۰۰۰ppm است. متداول‌ترین نوع  ژل خانگی، سدیم فلوراید ۱/۱ درصد که در بیماران بزرگسال با ریسک بالا و کودکان بالای ۶ سال تجویز می‌شود. دهان‌شویه‌های سدیم فلوراید نیز با درصدهای ۰۵/۰ و ۲/۰ موجود هستند که بسته به ریسک پوسیدگی افراد به‌صورت روزانه یا هفتگی استفاده می‌شوند.

صفرزاده خسروشاهی بیان داشت: همچنین محصولات حاوی قندهای ضدپوسیدگی زایلیتول مانند آدامس که بر اساس عدم‌توانایی متابولیزاسیون توسط باکتری، از پوسیدگی ممانعت می‌کنند، یعنی ۲ عدد با هم و هر بار به‌مدت حداقل ۵ دقیقه و سه بار در روز، ترجیحاً پس از هر وعده غذایی توصیه می‌شوند. همچنین سایر مواد حاوی زایلیتول نیز مانند آب‌نبات و شربت‌ها نیز در دسترس هستند.

تأثیر رژیم غذایی در پیشگیری از پوسیدگی دندانی

وی گفت: علاوه بر مراقبت‌ها و بهداشت دهان، کنترل رژیم غذایی توسط بیمار نیز به پیشگیری از پوسیدگی کمک می‌کند. ارتباط بین میان‌وعده‌ها و بروز پوسیدگی ثابت شده است. مصرف میان‌وعده‌های شیرین مشخصاً ریسک پوسیدگی را بالا می‌برد. بهترین توصیه به بیماران، جایگزین کردن  میان‌وعده‌های شیرین با تنقلات غیرقندی و کم‌چرب مانند سبزیجات، میوه‌های تازه و غلات کامل است.

منبع: تسنیم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *