بازدید این صفحه: 487

نکاتی در خصوص سرطان پروستات

نکاتی در خصوص سرطان پروستات

به گفته دکتر محمدرضا نوروزی، در خصوص پیشگیری از ابتلا به سرطان پروستات، بهترین راه پیشگیری از سرطان پروستات تشخیص زودرس این بیماری است. سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا و ایران است، این سرطان معمولا در سنین بالای ۵۰ سال بروز پیدا می‌کند. همچنین اگر در خانواده‌ای موارد بروز سرطان پرستات وجود داشته باشد، شانس مردان خانواده برای ابتلا به این بیماری بیشتر است.

این اورولوژیست افزود: به عنوان مثال اگر پدر یک خانواده سرطان پروستات داشته باشد، پسر او چهار برابر بیش از سایر مردان در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرد. بر این اساس اگر کسی در خانواده‌اش بویژه از سمت پدری، موارد ابتلا به سرطان پروستات را مشاهده کرد، حتما برای بررسی و کنترل شرایط خودش هرچه زودتر به پزشک مراجعه کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرطان پروستات از جمله سرطان‌های بدون علامت است و حتی ممکن است هیچ‌گونه علائم خاصی از خود بروز ندهد، ادامه داد: این موضوع حتی در موارد پیشرفته این سرطان نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال ممکن است فردی به دلیل کمردرد به ما مراجعه کند و ما متوجه شویم که سرطان از پروستات به ستون فقرات پخش شده است.

سرطان پروستات با بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات متفاوت

دکتر نوروزی در خصوص اینکه سرطان پروستات با بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات متفاوت است، گفت: در بیماری بزرگی خوش‌خیم پروستات، افراد اکثرا دچار علائم ادراری مانند تکرر ادرار، مشکل در ادرار و… هستند. درحالیکه سرطان پروستات از بخش محیطی پروستات منشا می‌گیرد و ممکن است،هیچ علامتی از خود بروز ندهد. بنابراین در این بیماری تنها هوشیار بودن است که اهمیت دارد.

وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌پرسند ما چگونه متوجه شویم که مبتلا به سرطان پرستات هستیم یا خیر؟. به این افراد توصیه می‌کنیم که وقتی برای چکاپ به پزشک مراجعه می‌کنند،‌ از پزشک درخواست کنند که آزمایش مربوط به سرطان پروستات حتما داده شود که در صورت مشکوک بودن آزمایش، با نمونه‌برداری این سرطان را تشخیص می‌دهیم.

این ارولوژیست همچنین گفت: در عین حال برخی می‌پرسند آیا تغذیه در سرطان پروستات نقش دارد؟. باید گفت که طبق مطالعات انجام شده، بسیاری از غذاهای چرب وقتی دائما استفاده می‌شوند، شانس ابتلا به سرطان پروستات را هم تفزتیش می‌دهند. همچنین بخری مطالعات نیز می‌گویند که مصرف زیاد گوجه فرنگی شانس بروز سرطان پروستات را کاهش می‌دهد. البته این مطالعات کاملا اثبات شده نیست.

دکتر نوروزی تاکید کرد که بهترین راه پیشگیری از سرطان پروستات تشخیص زودرس این بیماری است. چراکه در این صورت اگر در مراحل اولیه، بروز این سرطان را تشخیص دهیم، می‌توان آن را با یک جراحی یا رادیو تراپی به طور کامل درمان کرد. این درحالیست که اگر بیماری گسترش یابد و به غدد لنفاوی یا استخوان‌ها پخش شود، درمان کمی سخت‌تر می‌شود و ممکن است از هورمون درمانی استفاده کنیم. بنابراین زمانی می‌توانیم از درمان کامل سرطان پروستات صحبت کنیم که بیماری محدود و در محدوه پروستات باشد، بنابراین تشخیص زودرس در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *