بازدید این صفحه: 415

بو کردن غذا باعث چاقی می‌شود

بو کردن غذا باعث چاقی می‌شود

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافتند که بوی مواد غذایی مصرفی، تاثیر مهمی بر چگونگی تعامل بدن با کالری آن دارد و بو کردن غذا موجب چاقی می‌شود.

به گزارش  از مدیکال اکسپرس، در واقع حس بویایی، عامل اصلی لذت بردن از خوردن غذاست و زمانی که این حس از بین برود، میزان غذای مصرفی کاهش می‌یابد.
محققان در جریان آزمایش روی موش‌های چاق دریافتند زمانی که این موش‌ها حس بویایی خود را از دست می‌دهند، وزن آنها نیز کاهش می‌یابد.
نکته عجیب این که میزان غذای چرب مصرفی این موش‌ها با میزان غذای موش هایی که دارای حس بویایی بودند، یکسان بود؛ اما در پایان آزمایش وزن موش‌های فاقد حس بویایی، نصف وزن موش‌های دارای این حس بود. از سوی دیگر موش‌هایی که حس بویایی آنها تقویت شده بود با مصرف غذای یکسان، در مقایسه با سایر موش‌ها چاق‌تر هم شده بودند.
بر اساس نتایج این تحقیقات بوی مواد غذایی مصرفی، تاثیر مهمی بر چگونگی تعامل بدن با کالری آن دارد. در صورتی که نتوانید بوی غذا را احساس کنید، احتمالا بدن، کالری دریافتی از غذا را ذخیره نمی‌کند.
به عبارت دیگر افزایش وزن صرفا حاصل میزان کالری مصرفی نیست، بلکه با نحوه حفظ این کالری در بدن نیز ارتباط دارد. این نتایج بیانگر ارتباط کلیدی بین سیستم بویایی و بخش‌هایی از مغز است که سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند. این نتایج راهگشای تولید داروهایی است که از طریق غیرفعال کردن سیستم بویایی، سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cell Metabolism منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *