بازدید این صفحه: 502

تبعات اجتماعی و اقتصادی عوارض چشمی دیابت

تبعات اجتماعی و اقتصادی عوارض چشمی دیابت

رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی ایران به افزایش دیابت در سال های اخیر اشاره کرد و گفت که تبعات سیر صعودی عوارض چشمی این بیماری از مقوله پزشکی فراتر رفته و جنبه اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده است.

دکتر مهدی مدرس زاده روز جمعه در سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم در سالن همایش رازی با بیان این که بیماری های چشمی از شایع ترین بیماری ها هستند، افزود: عوارض چشمی دیابت، شایع ترین علت اختلال بینایی در سنین فعالیت از ۲۰ تا ۶۴ سال است و این موضوع علاوه بر این که افراد مبتلا را از فعالیت های اجتماعی باز می دارد، سبب اختلال در زندگی شخصی و خانوادگی می شود.
وی در توضیح بیشتر، دیابت را مهمترین علت ابتلا به بیماری های عروق شبکیه دانست و تصریح کرد: ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از دیابت در حال افزایش است، به طوری که این وضعیت از مقوله پزشکی فراتر رفته و جنبه اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده است.

*شیوع دیابت در ایران حداقل ۱۰ درصد است
وی با اشاره به این که تخمین زده می شود شیوع دیابت در ایران حداقل ۱۰ درصد است، گفت: این بیماری در کشور در حال افزایش است.
فوق تخصص شبکیه چشم، کم شدن فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و بالا رفتن سن را از مهمترین علت افزایش دیابت اعلام و به مردم توصیه کرد که تحرک بدنی روزانه داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که افراد روزانه و یا حداقل دو روز یکیار حدود نیم ساعت پیاده روی داشته باشند، از مردم خواست در مصرف مواد غذایی نیز احتیاط کنند تا دچار چاقی، دیابت و عوارض چشمی ناشی از آن نشوند.
وی ادامه داد: دیابت نوع دو در بزرگسالان معمولا در سال های اول علامت ندارد و آنها باید هر سال آزمایش دهند.

*تعداد مبتلایان دیابت در دنیا تا سال ۲۰۳۵ به ۵۹۲ میلیون نفر می رسد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد مبتلایان دیابت در دنیا اشاره کرد و گفت: تعداد مبتلایان دیابت در دنیا در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۸۵ میلیون نفر بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۵ به ۵۹۲ میلیون نفر می رسد که نشان دهنده افزایش ۵۵ درصدی مبتلایان خواهد بود.
مدرس زاده با اشاره به اینکه بیشترین میزان افزایش مبتلایان در آفریقا خواهد بود، بیان کرد: پیش بینی می شود در آفریقا بیش از ۱۰۰ درصد، آمریکای شمالی ۳۷ درصد، اروپا ۲۲ درصد و خاورمیانه و آفریقای شمالی ۹۶ درصد، این بیماری افزایش خواهد یافت.
وی به افزایش هزینه های دیابت هم اشاره کرد و افزود: هزینه های درمانی در سال۲۰۱۳ میلادی ۵۴۸ میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۵ به ۶۲۷ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده افزایش چشمگیر در این زمینه است. 
مدرس زاده در خصوص اهداف برگزاری سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم گفت: ارائه آخرین دستاوردهای علمی، آشنایی پزشکان با عوارض بیماری و انتقال اندوخته های علمی از مهمترین اهداف برگزاری این سمینار است.
سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم امروز ( ۱۶ تیر ماه) در سالن همایش های رازی تهران برگزار شد.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *