بازدید این صفحه: 753

تزریق واکسن آنفلوآنزا چه زمانی مناسب است؟

یک مسئول سازمان غذا و دارو با تأکید ایمنی‌زایی واکسن آنفلوآنزا که هیچ کارایی علیه بیماری سرماخوردگی ندارد، زمان مناسب تزریق این واکسن را عنوان کرد.

 علی واشقانی فراهانی ــ رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با اشاره به نزدیکی فصل  توزیع و تزریق واکسن آنفلوآنزا اظهار داشت: موارد آنفلوآنزای گزارش‌شده همان آنفلوآنزای فصلی شامل سویه‌های H1N1,H2N3,B است که در این میان سویه H1N1 از قدرت بیماری‌زایی بیشتری برخوردار است.

واشقانی فراهانی با تأکید بر اینکه ایمنی‌زایی این واکسن صرفاً علیه سویه‌های ذکرشده بیماری آنفلوآنزا بوده و هیچ کارایی علیه بیماری سرماخوردگی و همچنین سایر سویه‌های بیماری آنفلوآنزا ندارد تصریح کرد: واکسن‌های آنفلوآنزای ثبت‌شده در کشور که از طریق مراجع قانونی توزیع می‌گردند، سویه‌های سه‌گانه ویروس آنفلوآنزای شایع را پوشش می‌دهند و از نظر اثربخشی و ایجاد سطح ایمنی مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون همگانی ضرورتی ندارد و کماکان فقط برای افراد با ریسک بالا مثل بیماران با نقص ایمنی یا بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی ــ عروقی، دیابت، آسم با تجویز پزشک توصیه می‌شود.

این مقام مسئول در اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر با هشدار نسبت به مجاز بودن مصرف این واکسن در زنان باردار صرفاً با تجویز و نظارت متخصصین مربوطه، به افرادی که قبلاً با واکسن سال جاری واکسینه شدند یادآوری کرد که آنها از کودکانی که برای اولین بار تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند مستثنی بوده و نیازی به تکرار و تزریق مجدد این  واکسن ندارند.

واشقانی فراهانی بهترین شرایط برای ایجاد ایمنی مناسب در فرد را از زمان تزریق ۲ تا ۳ هفته دانست و بهترین زمان تزریق این را واکسن برای بهترین کارایی و زمان ایمنی‌زایی، اواسط شهریور و اوایل مهرماه برشمرد و اکیداً توصیه نمود که واکسن مذکور در زمان گفته‌شده تهیه و در مراکز مجاز تزریق شود.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو در خصوص شرایط نگهداری و حمل‌ونقل این واکسن هم گفت: دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد یعنی دمای نگهداری در یخچال به‌شرط محافظت از یخ‌زدگی واکسن مطلوبترین حالت نگهداری است لذا باید دمای یخچال به‌نحوی تنظیم گردد که از یخ‌زدگی ممانعت به‌عمل آید.

وی ضمن پیشنهاد به رعایت اصول بهداشتی فردی و پرهیز از تماس با افراد آلوده این‌کار را در حال حاضر بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری برای عموم جامعه عنوان کرد و گفت: در صورتی که پس از تهیه واکسن از مرکز توزیع مجاز، بلافاصله تزریق آن انجام شود جای نگرانی وجود ندارد زیرا در صورت نیاز به زمان بیشتر جهت نگهداری و یا حمل‌ونقل می‌توان واکسن را همراه یخ خشک دریافت کرد و در اولین زمان ممکن به یخچال انتقال داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *