بازدید این صفحه: 860

عوارض استفاده از روش‌های لاغری موضعی

عضو انجمن پیشگیری از چاقی به کسانی که نسبت وزن به قد آنها(بی‌.ام.آی) کمتر از ۳۰ است و دچار چاقی هستند توصیه کرد از جراحی‌های موضعی برای برطرف کردن مشکل خود استفاده نکنند؛ چرا که عوارض زیادی به دنبال دارد.

دکتر محمدرضا عبدالحسینی ، درباره نکاتی که مردم هنگام مراجعه به کلینیک‌های لاغری باید بدانند، گفت: پزشکان عمومی قشر عظیمی از جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهند، گاهی برای افزایش درآمد خود به اقداماتی در حوزه زیبایی روی می‌آورند. این امکان وجود دارد که برخی از پزشکان به افرادی که چاق هستند توصیه کنند که اگر برای مثال ۵۰ کیلو اضافه وزن داری، امروز می‌توانی جراحی کنی و فردا مرخص شوی! همه این موارد برای مردم وسوسه انگیز است. اما باید توجه کرد که این موضوع قوانین خاص خود را دارد و گاهی به بیماران گفته نمی‌شود.

وی ادامه داد: این موضوع که به افراد چاق گفته می‌شود می‌توانند با استفاده از روش‌هایی مثل لیپوماتیک، لیپولیزر و… لاغر شوی، امکان ندارد. طبق پروتکل‌های این حوزه، کسانی می‌توانند از روش‌های تخریب چربی محیطی استفاده کنند که بی ام آی زیر ۳۰ دارند و با مشکل اضافه وزن روبرو هستند. از نظر پزشکی امکان این وجود ندارد که بیشتر از پنج لیتر چربی از بدن افراد تخریب شود؛ تخریب بیش از این عدد باعث ایجاد آسیب ریوی، آمبولی چربی و … می‌شود.

عضو انجمن پیشگیری از چاقی همچنین اضافه کرد: گاهی برخی از پزشکان برای به دست آوردن رضایتمندی بیماران چاق پا روی قانون می‌گذارند و بیشتر از پنج لیتر چربی تخلیه می‌کنند. این کار ریسک جراحی به همراه دارد و می‌تواند باعث ایجاد عفونت در بدن بیمار و منجر به فوت او شود.

عبدالحسینی همچنین به احتمال بازگشت چاقی در این افراد اشاره کرد و افزود: این افراد استعداد عجیبی برای چاق شدن دارند؛ به همین دلیل بعد از شش ماه دوباره به وضعیت قبلی بازمی‌گردند. علاوه بر آن سلول‌های چربی در نقاط دیگری از بدن مثل روده تولید می‌شوند که خطرناک‌تر از تجمع چربی در نقاط دیگر است. بنابراین لیپوماتیک، لیپولیزر و روش‌هایی مانند آن برای افرادی مناسب است که بی.ام.آی بدن آنها کمتر از ۳۰ باشد.

وی به کسانی که این شرایط را ندارند و دچار چاقی هستند توصیه کرد که با رژیم و ورزش چاقی خود را برطرف کنند. در صورت لزوم می‌توان از عمل‌های جراحی عمومی برای درمان آنها استفاده کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *