بازدید این صفحه: 724

۵۰ مرکز فناوری کمک باروری در کشور فعال است

تيتر

درمان ناباروري ،خبر،خبرجديد،اخبار روز دنيا،اخبارپزشكي،جديدترين هاي علم پزشكي،news,new news,good news,marizkhone,مريض خونه

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه ۵۰ مرکز فناوری کمک باروری در کشور فعال است، افزود: با توجه به گسترش روزافزون علمی که در این زمینه در کشور صورت می گیرد، به رشد بیشتر این مراکز نیازمندیم.

دکتر احمد حسینی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت برگزای اولین کنگره بین المللی تولیدمثل اظهار کرد: ایران یکی از کشورهای پیشرو و توانا در زمینه فناوری های تولیدمثل است و از بعد فناوری و دانش در پیشبرد اهداف این حوزه در سطح جهان تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: بنابراین دستاوردهای ایران در زمینه فناوری های باروری همپای کشورهای پیشرفته دنیا است و متخصصان این رشته از نظر سطح دانش و توانایی علمی از سایر کشورها کمبودی ندارند.

حسینی گفت: در زمینه قوانین شرعی نیز هیچ مشکلی در زمینه استفاده از این فناوری ها در کشور وجود ندارد و فقه پویای شیعه و علمایی که در این زمینه فعال بوده اند، فتاواری بسیار مناسبی در این زمینه ارایه داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به این موارد، فعالان این حوزه می توانند به راحتی به زوج های نابارور در رفع مشکل ناباروری آنها کمک کنند.

وی اظهار کرد: همچنین لازم است برای پیشبرد بیشتر این دانش در کشور، بین مراکز درمانی و دانشکده های علوم پزشکی و غیرپزشکی و دامپزشکی همگرایی های بیشتری صورت گیرد.

حسینی با یادآوری اینکه ۵۰ مرکز فعال در زمینه کمک باروری در بخش های دولتی و خصوصی مشغول ارایه خدمات هستند، افزود: با توجه به پیشرفت های حاصل شده در این زمینه در کشور، نیاز به گسترش این مراکز هستیم.

علاوه براین دکتر معرفت غفاری دبیر بورد بیولوژی تولیدمثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این نشست اظهار کرد: عدم تولیدمثل یک موضوع بسیار جدید است و علاوه بر کمک به زوجین نابارور می تواند برخی اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری ها مانند تالاسمی و هموفیلی را نیز انجام دهد.

وی افزود: به دلیل جدید بودن این علم نیاز بود که رشته ای در سطح دانشگاه های کشور در این زمینه راه اندازی شود؛ بر همین اساس از سال ۱۳۸۷ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رشته بیولوژی تولیدمثل را راه اندازی کرد و درحال حاضر پنج دانشگاه درحال تربیت دانشجویان این رشته هستند.

حسینی با بیان انیکه درحال حاضر ۱۳۰ دانشجو در این رشته مشغول تحصیل هستند، افزود: سالانه ۲۰ دانشجو در رشته بیولوژی تولیدمثل در دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، یزد و شیراز پذیرش می شوند.

دکتر امیرحسن زرنانی عضو کمیته علمی اولین کنگره بین المللی تولیدمثل نیز در این نشست اظهار کرد: برای اینکه باروری موفق رخ دهد،علاوه بر مباحث و بررسی های علمی و ژنتیکی، سالم بودن جنین و مادر، تغذیه مادر و خصوصیات روحی و روانی مادر نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همچنین احتمال باروری مادری که پیش از بارداری دچار استرس است، کاهش می یابد؛ بنابراین علاوه بر عوامل بالینی، عوامل محیطی نیز بر باروری مادر تاثیر دارد و باید در بررسی های کمک باروری مورد توجه قرار گیرد.

اولین کنگره بین المللی تولیدمثل با حضور جمعی از متخصصان رشته های مربوطه از داخل و خارج از کشور از دوم تا چهاردم خردادماه در مرکز همایش های رازی برگزار می شود.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *