بازدید این صفحه: 658

سهم چهار درصدی داروهای گیاهی از بازار دارویی ایران

تيتر

جزوه-گیاهان-دارویی ،خبر،خبرجديد،اخبار روز دنيا،اخبارپزشكي،جديدترين هاي علم پزشكي،news,new news,good news,marizkhone,مريض خونه

رییس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:در حال حاضر سهم داروهای گیاهی از بازار دارویی کشور بین ۳ تا ۴ درصد است که این مقدار باید به ۴۰ درصد برسد.

دکتر محمود مصدق روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا بر لزوم رسیدن به نقطه مطلوب در این حوزه تاکیدکرد و افزود: تا رسیدن به نقطه مطلوب که ۴۰درصد سهم بازار دارویی فاصله زیادی داریم که باید برنامه ریزی مناسب به این هدف مهم دست یابیم.

وی اظهار کرد:سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، دانشکده های طب سنتی و مراکز پژوهشی فعالیت های خوبی در این حوزه انجام داده اند اما این روند باید با شتاب بیشتری ادامه یابد.

مصدق به تعداد اقلام داروهای گیاهی ثبت شده در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۶۶ کمتر از ۶ قلم داروی گیاهی به ثبت رسیده بود که این رقم در حال حاضر هم از لحاظ تنوع و هم تعداد افزایش چشمگیر داشته است.

رییس دانشکده طب سنتی با اشاره اینکه تا سال ۱۳۶۸ هیچ کارخانه گیاهان دارویی در کشور وجود نداشت، اظهار کرد:در حال حاضر شاهد افزایش چشمگیر در این زمینه هستیم.

مصدق تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد که حرکت بسیار خوبی در این زمینه آغاز شده اما این حرکت مقداری کند است که نیازمند حمایت جدی مسوولان و دست اندرکاران می باشد.

وی به لزوم افزایش نیروهای متخصص در حوزه طب سنتی تاکید کرد و گفت: با افزایش تعداد نیروهای متخصص می توان ضمن ارایه خدمات بهتر به مردم، اعتماد آنان را جلب کرد.

رییس دانشکده طب سنتی اظهار کرد: تعدادی از افرادی که در عطاری ها فعالیت می کنند از تخصص لازم در این زمینه برخوردار نیستند و نمی توانند اعتماد مردم را به گیاهان دارویی جلب کنند.

در حال حاضر ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است تا مردم با قیمت مناسب آنها را مصرف کنند.

حدود ۸ هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ گونه آن دارای اثر دارویی است.

ایران با توجه به تنوع اقلیمی مکانی مناسب برای پرورش و کاشت گیاهان دارویی است.

علیرغم تنوع و قابلیت های کشور، گیاهان دارویی به صورت خام به فروش می رسند که باید اقدامات جدی برای فرآوری گیاهان دارویی در کشور فراهم شود.

بر اساس یک برآورد ۷۵۰ هزار گونه گیاهی در دنیا وجود دارد که از این تعداد حدود ۷۵ هزار گونه دارای اثر دارویی هستند و در حال حاضر ۲۰ هزار گونه آن مورد استفاده پزشکی قرار می گیرند.

منبع : ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *