بازدید این صفحه: 356

سوختگی در کودکان

سوختگی در کودکان

به طور ميانگين، سالانه ۱۰۰۰۰۰ کودک ۱۴ ساله یا زیر ۱۴ سال بر اثر سوختگی تحت مداوا قرار می گیرند. سوختگی هایی که بر اثر مایعات داغ ایجاد می شوند و سوختگی های دیگر در بین کودکان خردسال متداول هستند.

كودكان نسبت به بزرگسالان پوست لطیف تری دارند که آنها را نسبت به جراحات آسیب پذیرتر می كند.

در سوختگی های خفیف یا سوختگی هایی که در خانه درمان می شوند، اما به طرز بدی باعث تاول زدن پوست یا سوختگی سطح وسیعی از آن میشوند، ممکن است نیاز باشد محل سوختگی توسط پزشک بازدید شود.

اگر کودک با یک اتو یا بابیلیس مخصوص فر دادن مو خودش را سوزانده، مادر باید بداند که آهن داغ می تواند به سرعت سوختگی دردناکی ایجاد كند. کودکان نسبت به این گونه سوختگی ها آسیب پذیرتر هستند.

زیرا اكثراوقات  اشیاء را از نزدیک لمس می کنند یا به آنها دست می زنند. در این صورت باید روی سطح سوختگی آب خنک ریخت و آن را با یک پارچه استریل و خشک پوشاند.

اگر کودک توسط ماده لوله بازکن، اسید باتری یا مواد شیمیایی دیگر بسوزد مادر باید بداند که مواد شیمیایی ریخته شده روی پوست، سوختگی درجه ۳ که شدیدترین نوع سوختگی است ایجاد می کنند.

در این زمان باید به سرعت مواد شیمیایی را از سطح پوست پاك كند  و حداقل ۲۰ دقیقه بر روی پوست آب سرد پاشید. سپس آن را با پارچه استریل پوشاند.

مواد شیمیایی که در چشم پاشیده شده اند  اگر به سرعت درمان نشود می تواند به طور دائم  بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین باید خیلی فوری چشمها را به مدت ۵ دقیقه حداقل با ۱ لیتر آب ولرم شستشو داد.

اگر کودک قابلمه داغ را از روی اجاق بکشد و آب داغ را روی خودش بریزد، مادر باید بداند که آب داغ می تواند سوختگی درجه یک و دو یا سه ایجاد نمايد، بر حسب اینکه دمای آب چقدر است و چه مدت با پوست تماس داشته است. برای سوختگی های خفیف باید روی سطح پوست آب سرد ریخت و آن را با پارچه تمیز پوشاند. اگر آب داغ روی صورت کودک پاشید، مادر باید به آرامی سطح سوختگی را با یک حوله مرطوب و سرد بپوشاند.

اگر کودک شیر حمام را باز کند و خودش را بسوزاند، مادر باید بداند که آب داغ (۱۴۰ درجه فارنهایت)  در مدت ۳ ثانیه باعث سوختگی درجه سه می شود. در این صورت باید محل سوختگی را با آب سرد خنک کرده و آن را با گاز استریل بپوشاند.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *