بازدید این صفحه: 419

نحوه مصرف مكمل هادر دوران باردارى و شيردهى

نحوه مصرف مكمل هادر دوران باردارى و شيردهى

 

در دوران باردارى نياز به آهن تا دو برابر قبل از باردارى افزايش مى يابد. اين ميزان افزايش نياز به آهن براى رشد جفت وجنين به حدى است كه به هيچ وجه از طريق مصرف مواد غذايى به تنهايى تأمين نمى شود.بسته به شيوع كم خونى در منطقه بر اساس توصيه سازمان جهانى بهداشت ۶۰ تا ۱۲۰ ميلى گرم آهن المنتال روزانه بايد به صورت مكمل مصرف گردد. در كشور ما مصرف روزانه يك عدد قرص آهن (سولفات فرو ۱۵۰ ميلى گرم) براى پيشگيرى از كم خونى فقر آهن وعوارض ناشى از كمبود شديد و متوسط آن بر رشد و تكامل جنين و سلامت مادر (از جمله مرگ ومير مادران، زايمان زودرس، رشد ناكافى جنين و افزايش خطر مرگ ومير جنين) ضرورى است. بر اساس دستورالعمل كشورى براى پيشگيرى از فقر آهن، خانم هاى باردار بايد ازشروع هفته ۱۶ باردارى يك عدد قرص سولفات فرو در روز مصرف كرده و تا سه ماه پس از زايمان ادامه دهند.
لازم به ذكر است مصرف مكمل آهن در مورد خانم هاى باردار مبتلا به تالاسمى نيز طبق برنامه كشورى مانند ساير خانم هاى باردار توصيه مى شود.
مصرف قرص آهن ممكن است عوارضى مانند تهوع، درد معده، اسهال و يا يبوست به دنبال داشته باشد به همين دليل توصيه مى شود قرص آهن بعد از غذا ميل شود تا عوارض جانبى به حداقل برسد. بهترين زمان براى مصرف مكمل آهن شب قبل از خواب مى باشد.
در هر حال خانم باردار بايد بداند هيچ گاه نبايد مصرف قرص آهن را قطع كند زيرا بعد از گذشت چند روز معمولاً اين عوارض قابل تحمل شده و يا به طور كلى برطرف خواهند شد.
توصيه مى شود از مصرف همزمان شير و فرآورده هاى لبنى، چاى و قهوه و قرص آهن خوددارى شود زيرا كلسيم موجود در لبنيات و تانن موجود در چاى و قهوه در جذب آهن اختلال ايجاد مى كند.

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *