بازدید این صفحه: 386

کارگروه مشترک تفاهم نامه جامع همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و ارشاد، حلقه وصل حوزه سلامت و فرهنگ است

معاون فرهنگی و دانشجویی :

  کارگروه مشترک تفاهم نامه جامع همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و ارشاد، حلقه وصل حوزه سلامت و فرهنگ است

معاون فرهنگی و دانشجویی گفت: کارگروه مشترک تفاهم نامه جامع همکاری فی‌مابین وزارتخانه‌های بهداشت و ارشاد،حلقه وصل حوزه سلامت و فرهنگ است.

به گزارش وب دا؛ دکتر محمدرضا فراهانی در نخستین نشست کارگروه تفاهم‌نامه جامع همکاری در حوزه فرهنگ‌سلامت که به میزبانی وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: سلامت جامعه از نگاه دولت تنها به حوزه فعالیت وزارت بهداشت تعریف و محدود نمی‌شود.

سلامت، فرهنگ و اقتصاد سه مؤلفه مهم در کشور

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سلامت، فرهنگ و اقتصاد سه مؤلفه خیلی مهم در کشور هستند که بر یکدیگر تاثیر متقابل دارند ، خاطر نشان کرد: باید‌ها و نبایدها، ارزش‌ها و هنجار‌های حوزه سلامت اگر به باور مردم رسوخ پیدا نکرده و در رفتار آنها متجلی نشود، قطعاً تاثیرات منفی روی حوزه‌های دیگر جامعه خصوصا فرهنگ و اقتصاد خواهد داشت.

وی افزود: در آغاز فعالیت تیم جدید مستقر در وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدیم که در تحقق اهدافمان یعنی جامعه‌ای ایده‌آل با انسانهای سالم نیازمند یاری و کمک حوزه‌های دیگر از جمله حوزه‌های مرتبط با مقوله فرهنگ هستیم و به تنهایی قادر نخواهیم بود سلامت جامعه را تأمین کنیم.

دانش- بینش – رفتار ، سه ضلع مثلث فرهنگ

دکتر فراهانی در ادامه «دانش به معنای دانایی مردم»، «بینش به معنای اعتقاد قلبی مردم» و «رفتار به معنای تجلی در اعمال مردم» را سه ضلع مثلث فرهنگ خواند و تصریح کرد: زمانی می‌توان ادعا کرد فرهنگ‌سازی محقق شده است که مردم نسبت به حوزه سلامت اطلاعات و دانش و سپس نسبت به این اطلاعات باور داشته باشند و نگرش آنها نیز تغییر پیدا کرده و در رفتارشان متجلی شده باشد.

دبیر کارگروه مشترک تفاهم‌نامه جامع همکاری در حوزه فرهنگ خاطر‌نشان کرد: سیاست‌های کلانی که در این تفاهم نامه ذکر شده است در راستای سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت محیطی مراکز بهداشتی و درمانی برای رشد معنویت و اخلاق

دکتر فراهانی در ادامه توضیح داد: در عین حال که کشور ما در حوزه تخصصی پزشکی و درمانی ، در سطح کشورهای پیشرفته خدمات پزشکی ارائه می‌دهد اما در بحث حفظ شأن، منزلت و کرامت انسانی بیمار و همراهان او به جهت کمبود منابع انسانی و مالی و حتی عدم فرهنگ‌سازی، متأسفانه موفق نبوده‌ایم؛ بنابراین لازم است از ظرفیت محیطی مراکز بهداشتی و درمانی برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی مراجعین بهره بگیریم.

کارگروه مشترک تفاهم نامه جامع حلقه وصل حوزه سلامت و فرهنگ

دکتر فراهانی ادامه داد: هدف مجموعه ما این است که با همکاری و مساعدت وزارت ارشاد ارزش‌ها را با استفاده از ابزارهای هنری و رسانه‌ای تبدیل به فرهنگ کنیم و از رسانه‌هایی که بیشترین تاثیر را روی مردم دارند و می‌توانند فرهنگ‌ساز باشند بیشترین بهره را ببریم. نوع رسانه برای ما اصالت ندارد آنچه مهم است خروجی و نتیجه کار است که همان ترویج فرهنگ سلامت در اقشار جامعه
می باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی مقوله فرهنگ در جامعه

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که در کشور نهاد‌های مختلفی کار فرهنگی می‌کنند لیکن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولیت فرهنگ کشور را به عهده دارد و فرهنگ سلامت هم بخشی از فرهنگ جامعه است؛ تصریح کرد: ما با تشکیل اداره فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت به دنبال اینکه خودمان تولیدات فرهنگی داشته باشیم نیستیم بلکه نقش این اداره حلقه وصل فرهنگ و سلامت است.

دکتر فراهانی در پایان اظهار داشت: به نظر می‌رسد برای نیل به اهداف ذکر شده در تفاهم نامه لازم است دبیرخانه دایمی در وزارت ارشاد شبیه دبیرخانه‌ای که در وزارت بهداشت شکل گرفته تشکیل شود و سپس کارگروه‌های تخصصی تشکیل شود و اعضای هر کارگروه مباحث کارشناسی را به صورت غیر تئوریک و کاملاً عملیاتی مطرح و اجرا نمایند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تشکیل دبیرخانه کارگروه مشترک تفاهم نامه جامع همکاری در حوزه فرهنگ در وزارت بهداشت و ارشاد، به سمت تولید بسته‌های اجرایی گام برداریم به نحوی که آثار به کار گیری این‌گونه فرهنگ‌سازی‌ها ، در رفتار مردم متجلی شود.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *