بازدید این صفحه: 632
آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین ,چرخش سفالیک از خارج,ایزوایمیونیزاسیون,آمنیوسنتز,تست کومبس چیست,تعیین گروه خونی و Rh, ایمیونوگلوبین,حاملگی خارج رحمی

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

یکی از آزمایشات لازم برای تمامی زنان حامله تعیین گروه خونی و Rh می باشد. اگرمادر Rh- باشد بایستی تیتر آنتی بادیRh (کومبس غیر مستقیم) نیز اندازه گیری شود. بر حسب سن حاملگی و شرایط دیگر روش برخورد با مادران Rh- متفاوت خواهد بود. در کل اگر در هر مرحله ای تست آنتی بادی مثبت باشد بایستی طبق روش برخورد با مادران حامله حساس شده عمل نمود.

هفته ۲۸ تا ۳۲ حاملگی

در این زمان بایستی آنتی بادی Rh (کومبس غیر مستقیم) اندازه گیری شود. اگر جواب منفی باشد آنگاه باید ۳۰۰ میکروگرم ایمیونوگلوبین Rh(RhIgG یا Rhogam) تجویز شود.

هفته ۳۵ حاملگی

تست آنتی بادی مجدداً انجام می شود اگر منفی باشد تا بعد از زایمان نیاز به اقدام خاصی ندارد اما اگر جواب مثبت باشد باید همانند مادران حساس شده عمل نمود.

پس از زایمان

در ساعات اولیه پس از زایمان تست کومبس غیر مستقیم در مادر و Rh در جنین انجام می شود اگر جنین Rh+ باشد و تست کومبس منفی باشد مقدار ۳۰۰ میکروگرم ایمیونوگلوبین Rh (Rhogam) حداکثر در ۷۲ ساعت اول پس از زایمان به مادر تزریق می شود.

حالات خاص

در تمامی موارد زیر بایستی اگر مادر Rh- بوده ونسبت به Rh حساس نشده باشد ایمیونوگلوبین D(Rh) تجویز شود:

سقط: در حدود ۲% سقط ها خودبخودی و ۴ تا ۵ درصد سقط های عمدی D- ایزوایمیمونیزاسیون رخ می دهد. لذا بایستی ظرف ۷۲ ساعت Rh IgG تجویزشود. مقدار ایمیونوگلوبین لازم برای سن حاملگی کمتر از ۱۳ هفته ۵۰ میکروگرم و برای سن حاملگی ۱۳ هفته و بیشتر ۳۰۰ میکروگرم می باشد.

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

حاملگی خارج رحمی: درست همانند سقط عمل می شود.

آمنیوسنتز: در صورت انجام آن در هر سنی از حاملگی بایستی ایمیونوگلوبین D(Rh) به میزان ۳۰۰ میکروگرم تجویز شود. اما اگر برنامه ریزی شده باشد که حداکثر ظرف ۴۸ ساعت از آمنیوسنتز زایمان انجام شود می توان از تجویز ایمیونوگلوبین خودداری نموده و طبق روش پیشگیری پس از زایمان عمل نمود.

گرفتن نمونه خون بن ناف از طریق جلدی (PUBS): در تمامی موارد ۳۰۰ میکروگرم Rh IgG تزریق شود (مگر اینکه Rh جنین منفی باشد).

دستکاری و جراحی جنین: در اعمال تهاجمی بر روی جنین (نظیر چرخش سفالیک از خارج) و یا پونکسیون تشخیصی یا درمانی از راه جلدی (نظیر کیست کلیوی، افیوژن ریوی و….) نیز بایستی پیشگیری از ایزوایمیونیزاسیون صورت گیرد. از آنجائی که اکثر این اعمال در سه ماهه دوم به بعد انجام می شود لذا باید ۳۰۰ میکروگرم IgG Rh تجویز شود.

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

آزمایشات لازم جهت تعیین Rh مادر و جنین

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *