بازدید این صفحه: 478
اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری ,بیماری های ریوی,سیگار كشیدن مادران در دوران بارداری,علت ابتلا به بیماری های ریوی,خطرات سیگارکشیدن در دوران بارداری

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

 

تغییرات اپی ژنتیكی از مهمترین تغییرات الگوی بیان ژن می باشد كه می تواند باعث بروز بیماری های مختلف شود.
تحقیقات جدید دانشمندان زیست محیطی همهولتز در لایپزیگ و مركز تحقیقات سرطان در هایدلبرگ بیانگر این است كه سیگار كشیدن مادران در دوران بارداری علاوه بر تاثیر بر سلامتی مادر، باعث ایجاد تغییرات ژنتیكی در جنین می شود كه اثر آن در دراز مدت مشاهده می شود. این مطالعات نشان می دهد كه قرار گرفتن در معرض دود تنباكو، محدود به DNA نمی شود و در كل ژنوم كودك تاثیر می گذارد.

تغییرات اپی ژنتیك یكی از فرآیندهایی است كه در طول زندگی برای توسعه سلول های مختلف انجام می گیرد. این فرآیند باعث فعال یا غیرفعال شدن ژن ها در زمان های خاص می شود تا بافت های مختلف مانند كبد یا عضلات توسعه یابند. عوامل مختلفی باعث اختلال در تغییرات اپی ژنتیك می شوند. عوامل زیست محیطی یكی از مهمترین عوامل می باشد.

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

تحقیقات جدید نشان می دهد دود تنباكو یكی از عوامل برهم زننده این چرخه است كه می تواند باعث بروز بیماری های ریوی در دراز مدت شود.
در ادامه این تحقیقات اشاره شده است كه تغییرات اپی ژنتیك در بند ناف نوزادانی كه مادرانشان در دوران بارداری سیگار می كشند، مشاهده شده و اثرات آن در سال های بعد دیده می شود. بعضی از این تغییرات ژنتیكی با افزایش احتمال دیابت، چاقی و انواع سرطان در ارتباط هستند. نتایج این تحقیقات در نشریه Molecular Systems Biology منتشر شده است.

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

اختلالات ژنتیكی جنین در مادران سیگاری

منبع: ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *