بازدید این صفحه: 3705
تشخیص بیماری از روی شکل زبان ,زبان افراد مبتلابه بیماری دیابت,علت جوش یازخم روی زبان,علائم ابتلا به عفونت قارچی زبان,علت ایجادخطوط سفید برروی زبان,زبان سیاه

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

 

زبان یکی از بخش­های بدن است که به کمک آن علاوه بر صحبت کردن می­توانیم سلامت سایر قسمت­های بدن را نیز تشخیص داد.

زبان صاف و صورتی

هنگامی که زبان به رنگ صورتی و عمدتا صاف باشد به طور کلی سالم به نظر می­رسد. برآمدگی­های کوچک موسوم به پاپیل که بافت زبان را تشکیل می­دهند وظیفه حس کردن طعم و مزه غذاها و موادی را که می­خوریم به عهده دارند.

شکاف زبان

زبان چاک چاک در تمام گروه­های سنی ممکن است دیده شود این علامت بیماری نگران کننده­ای نمی­باشد اما اگر زبان شما همزمان متورم شده باشد، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

زبان نقشه مانند

این شکل زبان که زبان نقشه مانند نام دارد در اثر تغییر ژنتیک به وجود می­آید و به دلیل بیماری خاصی نیست. در این شکل زبان فقط افزایش حساسیت به موادغذایی، انواع خمیردندان‌ها، ادویه جات و ترشی‌جات به وجود می­آید.

زبان زرد

یک لایه ضخیم زرد رنگ بر روی زبان به وجود می­آید که معمولا نشانه ای از عفونت­های قارچی بر روی زبان است. این بیماری اغلب میان کودکان و نوجوانان شایع است. زمانی که این علایم را مشاهده کردید باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا بدانید به چه علت به این بیماری مبتلا شده­اید.

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

خطوط سفید بر روی زبان

“لیکن پلانوس دهانی” یکی از شایع­ ترین بیماری­های دهان است. در اثر این بیماری اغلب خارش بسیار شدید و افزایش حساسیت به موادغذایی به وجود می­آید اما در بعضی موارد ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد این بیماری درمانی ندارد اما اغلب به خودی خود از بین می­رود این بیماران باید از استعمال دخانیات و قلیان خودداری نمایند.

جوش یا زخم روی زبان

زخم بر روی زبان اغلب در اثر سوختگی یا گاز گرفتگی به وجود می­آید. در بیشتر موارد این زخم‌ها پس از مدت کوتاهی بهبود پیدا می­کنند اما اگر این زخم­ها یا جوش‌ها بیش از دو هفته بر روی زبان باقی بمانند، فورا باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این علایم می­تواند نشانه­ای از سرطان باشد.

زبانه موج دار و دندانه ای

اغلب در زبان بچه­ها دیده می­شود اما در صورتیکه در بزرگسالان این مورد دیده شود می­تواند نشانه­ای از بیماری کم کاری تیروئید باشد.

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

قرمز و گوشتی

اگر قسمتی از زبان شما قرمز و گوشتی شده است ممکن است به دلیل کمبود ویتامین­ها در بدن شما باشد. در تحقیقی که در کلینیک کلیولند اوهایو ایالات متحده انجام شده است، نشان داده شده که این شکل زبان می­تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک باشد هر دو این داروها در داروخانه در دسترس است.

زبان سیاه

بیشتر افراد با دیدن این شکل زبان می­ترسند اما باید بدانید وجود لایه سیاه بر روی زبان به این خاطر است که باکتری­های خاصی به دلیل عدم رعایت بهداشت بر روی زبان رشد می­کنند. همچنین این علامت می­تواند نشانه­ای از بیماری دیابت و یا پس از مصرف آنتی بیوتیک­های خاص ظاهر شود.

شما می­توانید این نکات مفید را برای بهبود هضم و ظاهر زبان خود بکار ببرید:

 

اضافه کردن گیاهان و ادویه جات به مواد غذایی.

نوشیدن چای زنجبیل گرم ۲۰ دقیقه قبل از غذا موجب بهبود هضم غذا می شود.

خوردن غذاهای تخمیر شده و نوشیدنی‌های پروبیوتیک باعث می­شود سیستم بدن شما به تعادل برسد.

گرم کردن سیستم هضم غذایی با خوردن غذاهای پخته شده.

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

تشخیص بیماری از روی شکل زبان

منبع: قدس آنلاین

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *