بازدید این صفحه: 480
مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی ,بیماری ذات الریه,علائم ابتلا به ذات الریه,درمان ذات الریه,Superbug,خطرات دود سیگارهای الکترونیکی

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

بنابر نتایج تحقیقی که در مجله Molecular Medicine انتشار یافته، سیگارهای الکترونیک ریه‌ها را در معرض مواد سمی قرار می‌دهند، فعالیت باکتری‌ها را افزایش و کارایی سیستم ایمنی را کاهش داده و به صورت بالقوه احتمال مرگ و میر در اثر ابتلا به باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک (Superbug) را افزایش می‌دهند.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی در میان دانش‌آموزان دبیرستانی ایالات متحده از ۵/۴درصد در سال ۲۰۱۳ به۴/۱۳ درصد در سال ۲۰۱۴ رسیده و ۳ برابر شده است. این آمار بیش از آمار جوانان مصرف کننده سیگار معمولی است. در گروه سنی ۲۵ تا ۴۴ سال، ۲۰ درصد مردم آمریکا سیگار الکترونیکی مصرف می‌کنند.

بنابر نتایج این تحقیق درحالی‌که بزرگترها در تلاش برای ترک سیگار، استفاده از این وسیله را آغاز می‌کنند، نوجوانان به دلیل مدگرایی از این وسیله استفاده می‌کنند. جالب اینجاست نوجوانانی که از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند تنها با گذشت یک سال به سیگارهای معمولی روی می‌آورند. استفاده از این وسیله سیستم ایمنی و راه‌های هوایی مصرف کننده را به خطر انداخته و شرایط را برای رشد باکتری‌ها از جمله برخی استرین‌های کشنده مهیا می‌سازد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو برای مطالعه تاثیر سیگارهای الکترونیک، هفت نوع مختلف از آن‌ها را که محصول هفت تولید کننده مختلف بودند روی موش‌ها آزمایش کردند.

باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک برای مصرف‌کنندگان سیگارهای الکترونیک کشنده‌تر هستند

 محققان موش‌ها را پنج ساعت در روز، پنج روز در هفته به مدت بیش از چهار هفته در معرض دود سیگارهای الکترونیک قرار دادند. نتایج نشان دهنده این بود که میزان شاخص‌های التهاب در راه‌های هوایی و خونِ موش‌هایی که دود سیگارهای الکترونیکی را تنفس کرده‌اند ۱۰ درصد از موش‌های دیگر بیشتر است. در موش‌های مبتلا به سینه پهلو قدرت بیماری‌زایی باکتری‌هایی که در معرض دود سیگارهای الکترونیکی بودند بیشتر از باکتری‌های دیگر بود.

در زمانی که موش‌ها را با عامل سینه پهلوی مقاوم به متیسیلین که -یک ابرباکتری مقاوم در برابر آنتی بیوتیک است- آلوده کردند، مرگ و میری در آن‌ها مشاهده نشد، اما زمانی که موش‌ها را ابتدا در معرض دود سیگارهای الکترونیک قرار دادند و سپس به این ابر باکتری آلوده کردند ۲۵ درصد از موش‌ها از بین رفتند. به عبارت دیگر باکتری سینه پهلو هنگامی که در معرض دود سیگارهای الکترونیک قرار بگیرد، کشنده‌تر می‌شود.

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

محققان مشاهده کردند که قرار گرفتن عوامل بیماری‌زا در معرض دود سیگارهای الکترونیک باعث رشد آن‌ها خواهد شد. این دود به عامل سینه پهلو کمک می‌کند تا با تشکیل بیوفیلم به دیواره راه هوایی چسبیده و به سلول‌های آن حمله کند و در عین حال در برابر سیستم ایمنی بدن انسان مقاومت کند.

برخی از تغییرات مشاهده شده در موش‌ها شبیه به تغییرات مشاهده شده در راه‌های هوایی مصرف‌کنندگان سیگارهای معمولی است. سایر این علایم در بیماران مبتلا به التهاب ریه و سرطان ریه مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که نتایج در مورد تمام برندهای سیگار الکترونیک مورد مطالعه یکسان بود.

دکتر لورا کروتی الکساندر از دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا-سن دیگو می گوید:

“این تحقیق نشان می‌دهد که دود سیگارهای الکترونیکی بی‌خطر نیست و در دوزهای بالا می‌تواند برای سلول‌های ریه کشنده باشد که این وحشتناک است. ما از قبل می‌دانستیم که استنشاق مواد شیمیایی داغ از جمله نیکوتین و پروپیلن گلیکول سیگارهای الکترونیک نمی‌تواند برای انسان مفید باشد. این تحقیق ثابت می‌کند که استنشاق روزانه دود این سیگارها موجب التهاب محیط داخلی راه‌های هوایی می‌شود.”

وی علاوه بر این خاطر نشان کرد که “هنوز کاملا مشخص نشده که کدام بیماری‌های سیتمیک و ریه‌ای با استنشاق دود سیگارهای الکترونیک ایجاد می‌شود، اما نتایج به‌دست آمده نشان می‌دهد که تغییرات التهابی ایجاد شده موجب بروز سمیّت حاد خواهد شد. این گروه اخیرا گزارش کرده است که در صورتی که ابر باکتری سینه پهلو در معرض دود سیگارهای معمولی قرار گیرد احتمال از بین رفتن آن توسط سیستم ایمنی کمتر خواهد شد.

اخیراً اخباری مبنی بر این که یکی از این سیگارهای الکترونیکی در دهان یک مرد ۲۰ ساله آلمانی منفجر شده و جراحات شدیدی را به صورت و دندان‌های او وارد کرده است، منتشر شده است. یافته‌های منتشر شده در MNT نیز از وجود رابطه بین سیگارهای الکترونیک و به وجود آمدن سلول‌های سرطانی حکایت دارد.

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

مسمومیت و تضعیف سیستم ایمنی با سیگار الکترونیکی

منبع: مجله عملی ایران

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *