بازدید این صفحه: 176

انواع روغن های تقلبی در بازار

انواع روغن‌هاي گياهي مانند روغن زيتون، نارگيل، بادام و… اين روزها ديگر تقریبا در بیشتر عطاري‌ها به فروش مي‌رسد اما كمتر كسي مي‌داند اين فرآورده‌ها در ۹۰ درصد موارد تقلبي بوده و نه تنها اثري از مواد اصلي در آنها ديده نمي‌شود بلكه به دليل استفاده از مواد مشابه روغن و اسانس‌هاي مختلف حتي در برخي موارد مشكل‌ساز نيز خواهد بود. نظارت بر فرآورده‌هاي بهداشتي و دارويي چندي است از سوي وزرات بهداشت و سازمان غذا و دارو به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و هر چند وقت يك بار فهرست محصولاتي كه غيرمجاز هستند از سوي اين سازمان منتشر مي‌شود.

همه ما مغازه‌هاي عطاري يا مكان‌هايي را كه انواع داروهاي گياهي در آن به فروش مي‌رسد مي‌شناسيم؛ مغازه‌هایي كه انواع و اقسام گياهان و تركيبات گياهي كه عنوان مي‌شود هيچ منشأ شيميايي ندارند براي درمان انواع بيماري‌ها از پوست و مو گرفته تا ديابت و حتي نازايي در آنها به فروش مي‌رسد. هنوز هم با وجود پيشرفت علم پزشكي افراد زيادي هستند كه درمان سنتي و گياهي را ترجيح داده و با اين توجيه كه براي هر بيماري يك داروي گياهي وجود دارد از درمان شيميايي طفره مي‌روند. اين به هيچ‌وجه بد نيست و از بسياري جهات نيز حتي خود پزشكان استفاده از داروهاي با منشأ گياهي طبيعي را بي‌ضررتر از داروهاي شيميايي مي‌دانند. با وجود اين، با گشتي كوچك در چند مغازه عطاري شهر مي‌توان به درستي فهميد ۹۰ درصد محصولاتي كه به شكل تركيبي و فرآورده‌اي در اين مكان‌ها عرضه مي‌شوند تقلبي و مضر هستند.

.
روغن اصلي خوراكي و غيرخوراكي ندارد

.
انواع كرم‌ها و تركيباتي كه روي قفسه‌هاي مختلف كنار هم جا خوش كرده‌اند براي درمان امراض مختلف مانند ريزش مو، چاقي، لاغري، مشكلات پوستي و… چيده شده‌اند در كنار انواع روغن‌هاي گياهي. از فروشنده مي‌خواهم روغن نارگيل با كيفيت مناسب به من بدهد و او شيشه كوچكي را به دستم مي‌دهد كه رويش هيچ نام و نشاني از كارخانه و محل ساخت آن نيست و فقط تحت عنوان روغن نارگيل با قيمت ۱۰هزار تومان عرضه شده است. به فروشنده مي‌گويم روغني مي‌خواهم كه اصل باشد و او بعد از چانه زدن يك نمونه ديگر را به دستم مي‌دهد كه قيمتش دو برابر روغن قبلي است اما اين روغن خارجي و چيني است و روي جعبه‌اش با خط چيني اطلاعات مختلفي نوشته شده است. رئيس انجمن طب سنتي ايران درباره نحوه تشخيص روغن‌هاي گياهي اصل از تقلبي به «آرمان» مي‌گويد: احتمال زيادي وجود دارد كه روغن‌هاي گياهي كارخانه‌اي ناخالصي داشته باشند و دانستن برخي نكات در زمان خريد ضروري است. علي محمدخاني ادامه مي‌دهد: در درجه اول روغن‌هاي گياهي كه تحت عنوان روغن خوراكي يا غيرخوراكي عرضه مي‌شود تقريبا در تمام موارد تقلبي است و دليل آن هم اين است كه اين روغن‌ها به هيچ‌وجه جنبه مصرف خوراكي ندارد و اگر فردي آن را مصرف كند به امراض مختلفي مانند معده‌درد دچار مي‌شود در حالي كه روغن اصلي، اساسا خوراكي و غيرخوراكي ندارد و در همه موارد مي‌توان آن را خورد. به گفته او روغن‌هاي گياهي نبايد ارزان‌تر از خود ميوه و گياه آن باشد. براي مثال وقتي در بازار قيمت يك كيلو بادام حدود ۵۰ هزار تومان است بايد توجه داشت در فرآيند روغن‌گيري هر يك كيلو از ميوه كمتر از نيم ليتر روغن مي‌دهد و اين يعني روغن‌هاي ارزان به احتمال زياد يا از ضايعات ميوه‌ها يا از مواد ديگر تهيه شده است. اين پزشك با توصيه به اينكه نبايد از اين روغن‌هاي دست‌ساز به هيچ‌وجه استفاده كرد، عنوان مي‌كند: پارافين و انواع اسانس‌ها محتواي اصلي اين روغن‌هاست كه نه تنها سودمند نيست بلكه عوراض زيادي را هم به همراه دارد.

.
روغن‌هاي ارزان‌تر از ميوه

.
داروهاي گياهي مانند انواع روغن‌ها و عرقيجات در كشور ما از سوي مزرعه‌داران و زمين‌داراني كه اين محصولات را عرضه مي‌كنند توليد مي‌شود. يكي از زمين‌داراني كه باغات كشت و توليد زيتون دارد به «آرمان» مي‌گويد: ما اينجا از تفاله‌هاي زيتون‌ها يعني آن ميوه‌هايي كه گنديده و خراب نيست اما در حين كشت له مي‌شوند با دستگاه‌هاي روغن‌كشي روغن مي‌گيريم و اين روغن‌ها را به هيچ عطاري يا مغازه‌اي نمي‌دهيم بلكه مستقيم تحت نام و برند خودمان آنها را مي‌فروشيم. ابوالفضل كعبي به ديگر همكارانش كه براي مثال پرورش شترمرغ داشته و روغن شترمرغ عرضه مي‌كنند اشاره كرده و مي‌گويد: ‌نه فقط من روغن‌ها و محصولات گياهي توليدي‌ام را به عطاري‌ها نمي‌دهم بلكه بقيه همكارانم نيز كه براي مثال در كار پرورش شترمرغ هستند روغن اين محصول را مستقيم عرضه مي‌كنند. اين زمين‌دار مي‌گويد: چون نظارت درستي بر آن چيزي كه فروخته مي‌شود وجود ندارد در اغلب موارد اين محصولات نامرغوب هستند و بهترين راه اين است كه اگر دنبال محصول اصل هستيد بي‌واسطه و در جايي كه نخستين واسطه اين محصول را عرضه مي‌كند يعني از خود توليد‌كننده بايد آن را دريافت كنيد تا مطمئن باشيد اصل است. كعبي در توضيح اينكه چرا توليد‌كنندگان داخلي محصولات باكيفيت خود را به عطاري‌ها نمي‌دهند، مي‌گويد: در درجه اول قيمت اين محصولات بالاست و براي مثال يك شيشه روغن زيتون اصل درجه يك اينجا ۵۰ هزار تومان است در حالي كه عطاري‌ها كمتر از ۱۰ هزار تومان اين محصول را مي‌فروشند. افزون آنکه اين محصولات تاريخ مصرف دارند؛ يعني روغن‌هاي گياهي خوراكي و غيرخوراكي اگر بيشتر از شش ماه بمانند نه تنها ديگر مفيد نيستند بلكه سمي و مضر مي‌شوند پس بايد به‌تازگي آنها توجه داشت. مجموع اين عوامل سبب مي‌شود عطاري‌ها عرضه اين محصولات را مقرون به صرفه نبينند.

.
عرقيجات گياهي را از شيراز و كاشان بخريد

.
عرقيجات گياهي هم كه با دستگاه‌هاي عرق‌گيري و در شهرها توليد مي‌شوند با وجود برچسب استاندارد نام كارخانه در بسياري موارد كيفيت لازم را ندارند. مدير يكي از كارخانجات عرق‌گيري در شيراز درباره اين محصولات مي‌گويد: عرقيجات گياهي را بايد حتما از شهرهايي مانند شيراز و كاشان بخريد، زيرا عرقيجاتي كه از شهرهاي ديگر وارد شده و فروخته مي‌شود در اغلب موارد با آب مخلوط شده و حتي فرد با يك بار استفاده مي‌تواند متوجه شود اين محصولات بو و كيفيت لازم را ندارند. مهدي خاكي عنوان مي‌كند: عرقيجات گياهي كه در عطاري‌ها توزيع مي‌شود در اغلب موارد ناخالص است و چون زياد مي‌ماند اثربخشي خود را از دست مي‌دهد در حالي كه بايد اين محصولات را تازه و در همان محل‌هايي كه آنها را كشت مي‌كنند و ترجيحا در فصل كشت و عرق‌گيري خريداري كنيد، زيرا عرق گياهي اگر خوب تهيه شود و درست و اصولي استفاده شود درمان همه دردهاست.

.

منبع : سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *