بازدید این صفحه: 840
خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار -کمبود ید در بدن-علائم کمبود ید در بدن-خطرات کمبود ید در بدن-علت ابتلا به کمبود ید-غذاهای سرشاراز ید کدامند-گواتروژن

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

ید ماده مغذی ضروری برای فعالیت غده تیروئید و ماده اصلی در ساختمان هورمون های تیروئیدی است که تنظیم متابولیسم بدن را به عهده دارند. این هورمون ها بر بیشتر اندام های بدن اثر می گذارد و برا ی تکامل و عملکرد طبیعی بدن، مغز و دستگاه عصبی، حفظ گرمای بدن و انرژی ضروری هستند و ید به خصوص در اوایل دوران کودکی، بلوغ، حاملگی و شیردهی بیشتر مورد نیاز است و دریافت مقدار کافی آن اهمیت دارد. کمبود ید عوارضی مانند نازایی، سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری مادرزادی، عقب ماندگی های ذهنی، گواترو کرتینیسم را به دنبال دارد. عواقب کمبود ید در دوران جنینی شدیدتراست.

پیشگیری از ابتلا به کمبود ید

راه کار عمده برای پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید اضافه کردن ید اضافه کردن ید به یک ماده غذایی مانند یددار کردن نمک، نان ، آب و استفاده از محلول روغنی ید (تزریقی و خوراکی) است.

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

منابع غذایی غنی از ید

مهم ترین منبع طبیعی ید مواد غذایی دریایی مثل ماهی آب های شور، صدف و جلبک دریایی هستند گیاهانی که در سواحل دریا می رویند نیز منابع خوب ید می باشند. اما مواد غذایی که دور از دریا رشد می کنند و ماهی آب های تازه ید کمی دارند. ید موجود در گیاهان برخلاف سایر مواد معدنی به مقدار ید خاکی بستگی دارد که گیاه در آن رشد کرده است. در کشور ما آب و خاک فاقد ید هستند بنابراین هیچ کدام از محصولات غذایی قادر به تامین ید مورد نیاز بدن نمی باشند.
گرچه پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون مصرف کم نمک توصیه شده است، اما همان مقدار کم باید از نمک های یددار تصفیه شده باشد تا ید مورد نیاز بدن را تامین نماید و از طرفی عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی هایی مانند شن،ماسه، خاک، کلسیم، منیزیوم، سولفات و فلزات سمی از قبیل سرب، جیوه، آرسنیک، کادمیوم در نمک نیز برطرف گردد.

وجود این ناخالصی در نمک می تواند منجر به بروز عوارض نامطلوب در اندام های گوارشی، کلیوی، کبدی و ریوی شده و در مواردی ایجاد مسمومیت نموده، حتی باعث ممانعت در جذب آهن بدن شود.

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی ید در زنان باردار

نمک های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهترو به مدت بیشتری حفظ می نماید. نمک های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید و یا رطوبت قرار گیرند چرا که ید خود را از دست می دهند، بهتر است نمک یددار در ظروف بدون منفذ پلاستیکی،چوبی، سفالی یا شیشه ای رنگی با سرپوش محکم نگهداری شود، همواره باید به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت و قید عبارت تصفیه شده برروی بسته بندی نمک دقت نمود.

بعضی از مواد غذایی حاوی ترکیباتی هستند که در استفاده بدن از هورمون های تیروئیدی مداخله می کنند. این مواد گواتروژن نامیده می شود. مواد گواتروژن در گیاهان خانواده کلم، بادام زمینی و بعضی دانه های روغنی موجود است. مواد گواتروژن در اثر حرارت از بین می روند.

منبع : های بی بی (سایت  دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *