بازدید این صفحه: 561
شیر مادر موجب بهبود سلامت قلب نوزادان می شود

شیر مادر موجب بهبود سلامت قلب نوزادان می شود

شیر مادر موجب بهبود سلامت قلب نوزادان می شود

تحقیق جدید پژوهشگران دانشگاه آکسفورد حاکی از آن است که تغذیه با شیر مادر، موجب بهبود سلامت قلب نوزادانی می شود که زودتر از موعد بدنیا آمده اند.

تغذیه با شیر مادر مزایای سلامت بسیاری برای نوزادان در طول عمرشان دارد که از آن جمله می توان به کاهش ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد، ابتلا به لوسمی در دوران کودکی و ابتلا به افسردگی در بزرگسالی اشاره کرد.

این پژوهشگران می گویند تغذیه با شیر مادر با امکان بهبود ساختار و عملکرد قلب نوزادانی که زودتر از موعد مقرر بدنیا آمده اند نیز در ارتباط است.

در سال ۲۰۱۴، از هر ۱۰ نوزاد یک نوزاد در آمریکا زودتر از موعد، یعنی قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد شده بود. به دلیل اینکه این نوزادان مدت زمان کافی در رحم نبوده اند تا رشدشان کامل شود، با افزایش ریسک مشکلات سلامت در سنین بالاتر عمر روبرو هستند، که از آن جمله می توان به بیماری های روانی، نقایص شدید شناختی و مشکلات قلبی اشاره کرد.

پژوهشگران این تحقیق ادعا می کنند که قلب نوزادان زودتر از موعد متولد شده اغلب دارای دهلیزهای کوچکتر و دیواره های ضخیم تر است، که این موضوع باعث کاهش عملکرد قلب این نوزادان می شود.

پژوهشگران براین باورند که این تغییرات قلبی در چند ماه اول بعد از تولد روی می دهد، به همین دلیل، به بررسی رژیم غذایی این گروه از نوزادان پرداختند. در این تحقیق آنها اطلاعات بدست آمده از ۱۰۲ فرد بزرگسال را که در اوایل یا اواسط دهه ۲۰ زندگی شان بودند مورد بررسی قرار دادند.

اطلاعات از زمان تولد آنها را شامل می شد و حاوی مطالب مفصلی در باره تاثیرات بلندمدت رژیم غذایی بر رشد قلب آنها بود. علاوه براین، پژوهشگران ۱۰۲ فردی که زودهنگام بدنیا نیامده بودند را نیز به عنوان گروه کنترل در نظر گرفتند. تمام مراحل رشد و عملکرد قلب آنها از طریق MRI ارزیابی شد.

نتایج نشان داد افرادی که زودتر از موعد متولد شده و شیر مادر خورده بودند عملکرد و حجم قلب شان تفاوت چندانی با گروهی که بموقع بدنیا آمده بودند نداشت، اما وضعیت افرادی که با شیرخشک تغذیه شده بودند متفاوت بود.

همچنین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که در بین گروهی که زودتر از موعد بدنیا آمده و ترکیب شیر مادر و شیرخشک خورده بودند، گروهی که بیشتر با شیر مادر تغذیه شده بودند، دارای ساختار و عملکرد بهتر قلب در دوره بزرگسالی بودند.

دکتر آدام لواندوسکی در بیانیه ای اعلام کرد: حتی بهترین شیرخشک ها هم فاقد فاکتورهای رشد، آنزیم ها و آنتی بادی های هستند که شیر سینه مادر برای رشد نوزاد به همراه دارد. این تحقیق نشان می دهد حتی در نوزادانی که میزان رشدشان به خاطر تولد زودهنگام تحت تاثیر قرار گفته است، شیر مادر می تواند به بهبود رشد قلب کمک کند.

منبع: خبرگزاری مهر
کانال-مریض-خونه ;hkhg

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *