بازدید این صفحه: 1998
یائسگی,عادت ماهانه,تخمدان,واژینال,بلوغ,بارداری,حاملگی,زنان و زایمان,

خونریزی واژینال قبل از بلوغ

+16 -مریض خونه- بیمارستان-bimarestan-marizkhone-

+16 -مریض خونه- بیمارستان-bimarestan-marizkhone-

 

خونریزی واژینال قبل از بلوغ

شایع ترین علت خونریزی در کودکان ضایعات ولو و واژن است گه از آن میان ولوواژینیت،جسم خارجی، تروما، پرولاپس، پیشابراه و تومورهای دستگاه تناسلی شایع تر هستند.

  1. ولوواژینیت : ولوواژینیت شایع ترین علت خونریزی واژینال با منشا ژنیکولوژی در کودکان است و با خارش و سوزش دستگاه ژنیتال، ترشحات چرکی بدبو و خراشیدگی یا اروزیون ولو مشخص می شود. در این حالت خونریزی غالبا خفیف و به صورت لکه است.تشخیص آن با تهیه لام مرطوب ( جهت قارچ)، رنگ آمیزی گرم و کشت ترشحات داده می شود.
  2. جسم خارجی : یکی از خصایص کودکان کم سن و سال وارد کردن اجسام به داخل منافذ خود نظیر گوش، سوراخ بینی و یا واژن است.این حالت با ترشحات بسیار بدبو و گاهی خون آلود و سبز رنگ تظاهر می کند. ودر این موارد بایستی به فکر سوء استفاده جتسی نیز بود.
  3. پرولاپس پیشابراه :گاهی اوقات پرولاپس پیشابراه با سوزش ادرار،درد پرینه و خونریزی واژینال تظاهر می کند.  این اختلال با وجود یک توده حلقه ای شکل ، قرمز ، مدور و شکننده با یک سوراخ مرکزی در آن که از واژن مجزا است، مشخص می شود.
  4. صدمات ژنیتال : دومین علت خونریزی واژینال در کودکان بوده که به دنبال حوادث و تجاوز جنسی اتفاق می افتد. در حالت اول غالبا صدمه و ضا یعه محدود به نیمه قدامی ولو بوده و بیشتر به صورت هماتوم ولو تظاهر می کند. درگیری فورشت و پرده بکارت بیشتر به نفع تجاوز جنسی می باشد.
  5. ریزیش فیزیولوژیک اندومتر : اندومتر در دوران جنینی تحت تاثیر استروژن مادر رشد کرده و بعد از تولد این تحریک از بین رفته و انزومتر شروع به ریزش می کند. این حالت معمولا در ۱۰-۷ روز اول تولد اتفاق افتاده و در صورت عدم وجود توده لگن یا تروما، طبیعی تلقی شده و ظرف چند ماه خودبه خود برطرف می شود. در صورتی که خونریزی پس از روز دهم تولد شروع شود و یا شدت آن کاسته نشود، غیر طبیعی تلقی شده و باید به دنبال علل دیگر آن گشت.
  6. منارک یا بلوغ زودرس : سن بلوغ به طور متوسط ۱۱ سالگی بوده و در حالت عادی ترتیب وقایع عبارتند از: رشد قدی، جوانه زدن پستان ها، رویش موهای زهار، رویش موهای زیر بغل و شروع قاعدگی. قاعدگی معمولا ۲ تا ۳ سال بعد از بزرگ شدن گستان ها اتفاق می افتد. اما ممکن است قبل از آن نیز باشد و به بروز آن قبل از ۱۰ سالگی قاعدگی زودرس می گویند که معمولا به دلیل افزایش حساسیت اندومتر به استروژن بوده ولی بایستی به فکر تومورهای تولید کننده هورمون های جنسی یا گونادوتروپین نیز بود.
  7. تومورهای دستگاه ژنیتال : تومورهای دستگاه ژنیتال در کودکان اگرچه نادرست است ولی در صورت وجود بیش از نیمی از آن ها پیش سرطانی یا سرطانی است. شایع ترین تومور ژنیتال در این سنین رابدومیوسارکوم واژن بوده و با توده خونریزی دهنده شبیه خوشه انگور مشخص می شود. شایع ترین تومور زنیتال خارجی در این سنین ار نوع متاستا تیک با منشا سرویکس یا رحم است. تومور های خوش خیم عروقی نظیر همانژیوم کاپیلری و کاور نورس نیز می توا نند موجب خونریزی واژینال شوند.
فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *