بازدید این صفحه: 7309

از هر ۱۰ ایرانی ۹ نفر بیش از ۵ گرم نمک در روز مصرف می‌کنند

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: مصرف نمک در ایران بیش از استاندارد جهانی و عامل بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن است.

دکتر شهرام رفیعی فر در حاشیه پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار با بیان اینکه برای رعایت سبک زندگی مردم باید سواد سلامت جامعه بالا برود افزود: از هر دو نفر ایرانی یک نفر سواد لازم برای داشتن زندگی سالم دارد.
وی گفت: پنجمین برنامه وزارت بهداشت در حوزه سلامت توسعه خود مراقبتی است که نشان دهنده اهمیت موضوع است.
رفیعی فر با بیان اینکه در این برنامه به مردم کمک می‌کنیم سلامت خود را حفظ کنند و نقش بیشتری در مدیریت بیماری داشته باشند ادامه داد: خود مراقبتی بار بستری بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه از هر ۱۰ ایرانی ۹ نفر بیش از ۵ گرم نمک در روز مصرف می‌کنند گفت: نمک اصلی‌ترین عامل افزایش فشار خون است و از هر ۴ نفر ایرانی یک نفر فشار خون دارد اگر ما بتوانیم مصرف نمک را به کمتر از ۵ گرم در روز برسانیم میزان سکته‌های قلبی و مغزی به یک سوم کاهش پیدا می‌کند.
سرپرست دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت افزود: از هر دو نفر ایرانی یک نفر تغذیه سالم ندارد و از هر ۴ نفر ایرانی ۳ نفر چاق هستند.
وی گفت: ۷۵ درصد بار بیماری‌ها در کشور بیماری‌های مزمن است که می‌توان با تغذیه سالم، تحرک کافی و پرهیز از دخانیات آن را کنترل کنیم.
رفیعی فر با بیان اینکه در هر خانواده‌ای یک نفر می‌تواند سفید سلامت خانواده باشد ادامه داد: ۱۶ درصد خانواده‌های ایرانی معادل ۱۶ میلیون نفر سفید سلامت هستند و به ازای هر ۱۰ دانش آموز یک نفر سفید سلامت است.
وی گفت: به همین منظور سایت آوای سلامت برای ارتقای سلامت راه اندازی شده است تا بخش زیادی از آموزش‌های لازم از طریق این سایت در فضای مجازی صورت گیرد و در قالب تحول سلامت ایفای نقش کند.

***کاهش بروز یک سوم سرطان‌ها با خود مراقبتی
رئیس پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار گفت: از طریق خود مراقبتی می‌توان یک سوم سرطان‌ها را کنترل کرد و مانع از بروز آن شد.
عبدالرحمان رستمیان در حاشیه پنجمین کنگره ملی و دومین جشنواره خود مراقبتی و آموزش بیمار افزود: این همایش با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه نسبت به سلامت خود برگزار شده است و همچنین آموزش به بیماران برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از بیماران از اهداف اصلی این همایش است.
وی گفت: بیشترین شیوع بیماری‌های امروزه با بیماری‌های غیر واگیر است که اگر این بیماری‌ها از طریق افزایش سطح سواد سلامتی کنترل شود بیش از ۸۰ درصد بیماری‌ها قابل کنترل خواهد بود.
رستمیان با بیان اینکه یک سوم موارد سرطان با کنترل و پیشگیری قابل جلوگیری است افزود: اهمیت خود مراقبتی در جهان بسیار بالاست و نیازمند بستر آموزشی برای بیماران است تا بتوان آگاهی در خصوص مواجهه با بیماری‌ها را افزایش دهیم.
رئیس این همایش گفت: یک بیماری مزمن می‌تواند سال‌ها فرد را دچار خود کند در حالی که با خود مراقبتی می‌توان آموزش لازم برای مواجهه با بیماری‌ها قبل از بروز بیماری داده شود تا بار بیماری‌ها و هزینه‌های آن برای فرد و جامعه کاهش یابد.

 

منبع: خبرگزاری ایرتا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *