بازدید این صفحه: 10269

شانس کمتر داشتن فرزند پسر برای مردانی که فقط دختر داشته‌‌‌‌اند

 براساس نتایج یک تحقیق که در پژوهشگاه رویان با همکاری مرکز باروری و ناباروری اصفهان انجام شده، شانس داشتن فرزند پسر در روش تشخیص جنسیت قبل از لانه گزینی (PGD) برای مردانی که فقط دختر داشته‌‌‌‌اند، کمتراست.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان اظهار کرد: تعدادی از پژوهشگران پژوهشگاه رویان با همکاری مرکز باروری و ناباروری اصفهان در تحقیقی به بررسی این موضوع پرداختند که جنسیت فرزند یا فرزندان قبلی چه تأثیری بر‌ روی نتایج تشخیص جنسیت قبل از لانه گزینی (PGD) دارد.
تشخیص پیش از لانه گزینی جنین (PGD) روشی برای تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی و کروموزومی و تعیین جنسیت قبل از لانه گزینی است.
دکتر محمدحسین نصر اصفهانی افزود: بدین منظور یک مطالعه گذشته نگر بر روی ۲۱۸ زوج نامزد دریافت روش PGD مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان، انجام شد و آنها به ۲ گروه تقسیم شدند.
وی که یکی از پژوهشگران این تحقیق است، گفت: گروه اول شامل ۷۰ مردی بود که فرزند پسرشان فوت شده بود یا از ازدواج قبلی فرزند پسری داشتند و گروه دوم ۱۴۷ نفری بودند که فقط فرزند دختر داشتند.
وی با بیان اینکه جنین‌‌‌‌های پسر طبیعی به این ۲ گروه منتقل شدند و نتایج آن براساس آزمایش های بالینی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌دهد با وجود یکسان بودن کیفیت جنین‌‌‌‌های انتقال یافته، درصد لانه گزینی و حاملگی در گروهی که همسرانشان پیش از این صاحب فرزند پسر بودند، نسبت به گروهی که فقط صاحب فرزند دختر بودند، به طور معنا‌داری بالاتر است و احتمال سقط به طور معنا‌داری در این گروه کاهش می ‌یابد.
نصر اصفهانی گفت: نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌دهد اسپرم‌های حاوی کروموزوم وای (Y) در مردانی که پیش از این صاحب فرزند پسر بوده اند، در مقایسه با مردانی که فاقد فرزند پسر بودند توانایی تکوین بیشتری دارند.
رئیس پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان در اصفهان افزود: این بدان معناست که در زوج‌‌‌‌هایی که صاحب فرزند پسر نمی‌‌‌‌شوند، ممکن است کروموزوم وای (Y) مرد سلامت کافی برای ایجاد فرزند پسر را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه نتایج این پژوهش در مجله بین المللی پژوهشگاه رویان (IJFS) به چاپ رسیده است، خاطرنشان کرد: تشخیص پیش از لانه گزینی جنین (PGD) در زمان حاضر تنها روش برای تعیین جنسیت فرزند مورد نظر است که شانس باروری حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دارد.
این پژوهشگر تصریح کرد: با پیشرفت هایی که در علم ژنتیک شده است می توان از بسیاری از بیماری های موروثی با استفاده از روش تشخیص پیش از لانه گزینی جنین (PGD) جلوگیری کرد.
بر اساس گزارش کانال پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان از دیگر پژوهشگران این تحقیق می توان به ثریا پناهی، حمید گورابی و مرضیه تولایی از پژوهشگاه رویان اشاره کرد.
پژوهشگاه رویان از سال ۱۳۷۰ بنیان نهاده شده است و در زمینه های مختلف مانند شبیه سازی، سلول درمانی و درمان ناباروری فعالیت می کند.
پژوهشکده زیست فناوری در اصفهان یکی از پژوهشکده های این پژوهشگاه است که شامل گروه‌های پژوهشی مهندسی ژنتیک، زیست شناسی سلول جنسی و گروه زیست فناوری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *