بازدید این صفحه: 7029

انتقاد از تبلیغ غذاهای ناسالم دربرنامه های آشپزی رسانه ملی

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، از روند تبلیغ مصرف غذاهای ناسالم در رسانه ملی انتقاد کرد.

دکتر زهرا عبدالهی با اشاره به افزایش روند چاقی و اضافه وزن در جامعه، گفت: متاسفانه شاهد هستیم در برنامه های آشپزی تلویزیون  مدرسان آشپزی به جای آموزش غذاهای کم چرب اکثرا در تهیه غذاها از روغن زیاد استفاده می کنند یا توصیه به مصرف روغن دنبه به جای روغن های مایع و استفاده از نمک دریا به جای نمک ید دار تصفیه شده  می کنند.

وی افزود: برای کاهش این معضل آموزش نقش بسزایی دارد که در این راستا اطلاع رسانی از طریق رسانه ها به خصوص صدا و سیما می تواند در اصلاح الگویی غذایی مردم نقش  مهمی را ایفا کند.  اما  متاسفانه به تازگی برخی از برنامه های این رسانه برخلاف سیاست های درست تغذیه کشور است به عنوان مثال در برنامه های آشپزی مدرسان آشپزی به جای آموزش غذا های کم چرب اکثرا در تهیه غذاها از روغن زیاد استفاده می کنند یا توصیه به مصرف روغن دنبه به جای روغن های مایع و استفاده از نمک دریا به جای نمک ید دار تصفیه شده می کنند که در این راستا مکاتباتی با شبکه های مختلف سیما برای اصلاح این موارد انجام شده است.

عبداللهی ادامه داد: همچنین قبل از پخش برنامه های پربیننده، تیزرهای تبلیغاتی پخش میشود که تبلیغ کننده مواد غذایی نا سالم است ، به عنوان نمونه در یکی از این آگهی های تبلیغاتی نشان می دهد که در حین تماشای مسابقه فوتبال چند جوان در حال خوردن اسنک  یا چیپس های شور  هستند و همین امر باعث تشویق به مصرف و یک عادت  غلط در افراد می شود. در حالی که این رسانه می توانند با توجه به نقش تاثیر گذار در آموزش نشان دهد که در یک جمع دوستانه یا خانواده افراد مشغول خوردن میوه هستند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: برای مقابله و کاهش آمار چاقی و اضافه وزن آموزش و اطلاع رسانی رکن مهمی در این امر محسوب می شود. بنابراین صداوسیما   با توجه به رسالت خود در امر فرهنگ سازی تغذیه درست ، نقش مهمی بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *