بازدید این صفحه: 6199

کدام بیماری‌ها دیابتی‌ها را تهدید می‌کند؟

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم علائم نارسایی کلیه را تشریح کرد و گفت: مطالعات نشان داده بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند زودتر به بیماری‌های قلبی و سکته مبتلا می‌شوند.

دکتر حسن گنجی‌زاده زواره، با بیان اینکه دیابت یکی از بیماری‌های خاموش است که می‌تواند بسیاری از قسمت‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: بیماری دیابت می‌تواند گرفتگی عروق قلبی را افزایش دهد و این موضوع سبب افزایش احتمال سکته قلبی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سن ۱۹ سالگی به بعد دیواره رگ‌ها شروع به سخت شدن می‌کنند که این روند در بیماران دیابتی سریع تر انجام می‌شود، افزود: کاهش قطر رگ‌ها سبب کمبود خون‌رسانی به قلب و ایجاد لخته‌های خون در جداره رگ‌ها موجب کاهش یا قطع خونرسانی به بافت‌های بدن می‌شود.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابت، بیماری گرفتگی رگ‌های قلبی را  دو تا چهار درصد افزایش می‌دهد و این میزان احتمال افزایش بروز سکته قلبی در بانوان را به دنبال دارد، افزود: این بیماری اثر حفاظتی سیستم دفاعی بانوان را که در اثر وجود هورمون‌ها از آن برخوردار هستند، آسیب‌پذیر می‌کند.

گنجی‌زاده زواره با تاکید بر اینکه افراد دیابتی علائم قلبی را به دلیل آسیب بر اعصاب این ناحیه حس نمی‌کنند و به همین دلیل احتمال خطر پذیری آنان بیشتر است، یادآور شد: علائم قلبی در این افراد معمولا به صورت غیر معمول است و به صورت تنگی نفس یا درد زیر جناغ سینه بروز پیدا می‌کند.

وی توصیه کرد: افراد دیابتی سالانه یک بار آزمایش ارزیابی قلبی را انجام دهند، همچنین این بیماران‌ باید فشار خون خود را کنترل کنند که عدد ماکسیمم کمتر از ۱۴ و مینیمم ۹ در آنان مناسب است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد: روزانه انجام ورزش سبک و ملایم (۳۰ تا ۴۰ دقیقه) در افراد دیابتی توصیه می‌شود و همچنین قطع سیگار در این بیماران به ویژه بانوان حائز اهمیت است، زیرا مصرف دخانیات احتمال تشدید عوارض ناشی از دیابت را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

گنجی‌زاده زواره با اشاره به اینکه در نتیجه بیماری دیابت تمامی عروق مختلف بدن مانند مغز، چشم و کلیه صدمه می‌بینند، گفت: معمولا سه تا پنج سال پس از شروع دیابت عروق کلیه بیمار نیز درگیر می‌شوند و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دیابتی‌ها اختلالات کلیوی دارند.

وی اولین نشانه آسیب به کلیه در بیماران دیابتی را دفع پروتئین در ادرار برشمرد و با بیان اینکه انجام آزمایش حداقل در سال یک بار حائز اهمیت است، افزود: ادامه این روند موجب ایجاد نارسایی در کلیه فرد می‌شود که می‌توان با درمان به موقع از دیالیز بیمار پیشگیری کرد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم، ورم صورت و اندام، تشنگی، پرنوشی، دفع زیاد ادرار، اضافه وزن، فشار خون، کم خونی، کاهش اشتها، تهوع و استفراغ، خارش، سردرد و خستگی را از علائم نارسایی کلیه مطرح کرد و گفت: مطالعات نشان داده است بیمارانی که مشکلات کلیوی دارند زودتر به بیماری‌های قلبی و سکته مبتلا می‌شوند.

گنجی‌زاده زواره برخی از مشکلات چشمی دیابتی‌ها را ناشی از اختلالات کبدی عنوان کرد و با تاکید بر اینکه  ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری در دیابتی‌ها شایع‌تر است و درمان آن برای پیشگیری از آسیب‌های کلیوی ضروری است، خاطرنشان کرد: دیابت یک بیماری مزمن است که در اندام‌های فوقانی، تحتانی و ستون فقرات اختلالاتی ایجاد می‌کند.

وی گفت: ۶۰ درصد بیماران دیابتی که به اختلال اعصاب محیطی مبتلا هستند، علائمی ندارند و این موضوع در افراد سیگاری بالای ۴۰ سال و کسانی که دچار مشکل کنترل قند و فشار خون هستند، بیشتر رخ می‌دهد.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم  یادآور شد: انجام ورزش‌های هوازی در طول هفته مثل پیاده‌روی و ورزش‌های با دستگاه در افراد دیابتی توصیه می‌شود. همچنین کنترل قند خون، قبل و حین انجام ورزش، نوشیدن آب در هنگام ورزش، عدم انجام ورزش در محیط های گرم و پوشیدن کفش مناسب در این حالت توصیه می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *