بازدید این صفحه: 2155

سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست

سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست

 

یکی از مشکلات ادراری شایع در زنان سوزش ادرار است. سوزش ادرار به خودی خود بیماری خاصی محسوب نمی شود و تنها یک علامت است و می‌تواند ناشی از مشکلات مختلف باشد؛ اما برخلاف باور عموم، سوزش ادرار همیشه دلیل بر وجود عفونت ادراری نیست.

در صورتی که سوزش ادرار همراه با احساس ناراحتی و درد در قسمت خارجی دستگاه تناسلی باشد، معمولا نشان‌دهنده وجود التهاب در واژن یا لب‌های فرج می باشد. یکی دیگر از علل سوزش ادرار و عفونت مثانه، مقاربت است که شخص روز یا روزهای بعد از مقاربت دچار سوزش ادرار می شود و این  موضوع معمولا تکرار شونده است.
همچنین یکی از علل نادر ولی خطرناک سوزش ادرار، نوعی سرطان مثانه می باشد که در آن معمولا به همراه سوزش ادرار، آزمایش، وجود خون در ادرار را نیز گزارش یا این که خود بیمار به چشم خود ادرار خونی را مشاهده می‌کند. البته سوزش ادرار در زنان اغلب با تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار کردن همراه می باشد.

احساس فوریت در ادرار کردن، یعنی فرد احساس می‌کند مثانه‌اش پر شده و باید آن را خالی کند؛ ولی مثل افراد طبیعی نمی‌تواند ادرار کردن را به تاخیر بیندازد. بلکه باید فورا محلی را برای تخلیه مثانه پیدا کند. بیشتر پزشکان سوزش ادرار را معادل عفونت ادراری تلقی کرده و بدون بررسی شروع به درمان تجربی آن می‌کنند در صورتی که سوزش ادرار می‌تواند علل خیلی زیادی داشته باشد که یکی از آنها عفونت ادراری است.

سوزش ادرار در زنان جوان بیشتر است. اگر درد هنگام ادرار کردن در ابتدای آن اتفاق بیفتد، معمولا نشان‌دهنده وجود مشکل در مجرای ادراری است ولی اگر در انتهای ادرار کردن اتفاق بیفتد نشان‌دهنده وجود مشکل در مثانه است. از طرفی اگر سوزش ادرار همراه با تکرر و احساس فوریت در ادرار کردن و درد زیر دل باشد، معمولا نشان‌دهنده التهاب مثانه است. خود التهاب مثانه نیز ممکن است علل عفونی و غیرعفونی داشته باشد.

‌منبع: جام‌جم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *