بازدید این صفحه: 7019

مصرف قرص‌های ضدبارداری احتمال سکته قلبی را افزایش می‌دهد

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق، گفت: مصرف قرص‌های بارداری ترکیبی، احتمال ایجاد لخته و سکته قلبی را در زنان افزایش می‌دهد.

 دکتر مسعود اسلامی درباره عوارض قلبی عروقی مصرف قرص‌های ضدبارداری، افزود: داروهای ضد بارداری ترکیبی از حدود ۵۰ سال قبل برای جلوگیری از حاملگی استفاده شده و حاوی دو ماده استروژن و پروژسترون است. متاسفانه مصرف این قرص‌ها خطر بروز لخنه‌های عروقی، سکته قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

این فوق تخصص قلب و الکتروفیزیولوژی با بیان اینکه در خانم‌های کمتر از ۳۵ سال و بدون فاکتورهای خطر قلبی نظیر بیماری فشار خون و یا استعمال دخانیات، این احتمال ۲ تا ۴ برابر افزایش می‌یاد، اظهار کرد: ولی در زنان با سن بیش‌تر از ۳۵ سال، مصرف این قرص‌ها بسیار خطرناک‌تر بوده و احتمال لخته‌های عروقی در سیاهرگ‌ها را تا ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه تصریح کرد: اگر خانمی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، سیگاری باشد احتمال سکته قلبی ۱۰ برابر و سکته مغزی ۳ برابر افزایش می‌یابد.

اسلامی افزود: اگر خانمی که قرص ضدبارداری ترکیبی مصرف می‌کند، بیماری فشار خون داشته باشد، احتمال سکته قلبی و مغزی ۳ تا ۱۵ برابر افزایش می‌یابد. خوشبختانه قطع مصرف این دارو باعث می‌شود که احتمال سکته قلبی به قبل از مصرف کاهش یابد.

دبیر علمی نوزدهمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق در بخش دیگری از سخنانش با توجه به نتایج تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، یادآور شد: تحقیقات نشان داده که قرص‌های ضد بارداری که فقط حاوی پروژسترون بوده و استروژن ندارند، احتمال عوارض قلبی-عروقی را افزایش نمی‌هد، بنابراین در خانم‌های بالای ۳۵ سال یا در خانم‌هایی که بیماری‌های قلبی یا عروقی دارند، مصرف قرص‌های ضدبارداری ترکیبی ممنوع بوده و در صورت لزوم باید از قرص‌های صرفا حاوی پروژسترون یا روش‌های دیگر استفاده کرد.

اسلامی با اشاره به قرص‌های  ضدبارداری که دارای استروژن گیاهی است، گفت: استروژن گیاهی که در بعضی از گیاهان و غلات نظیر سویا، جو، نخود، بروکلی و .. وجود دارد، عوارض قلبی – عروقی نداشته و می‌توان برای کاهش علائم یائسگی استفاده کرد.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در پایان خاطرنشان کرد: استروژن‌های گیاهی در پیشگیری از حاملگی موثر نبوده و به عنوان قرص ضدبارداری استفاده نمی‌شود.

نوزدهمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق ۲۱ تا ۲۴ شهریور ۹۶ در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *