بازدید این صفحه: 5190

گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی باعث کاهش تمرکز می شود

مطالعات محققان نشان می‌دهد که گوش دادن به رادیو و یا موسیقی در هنگام رانندگی، توانایی تمرکز راننده را تحت تأثیر می‌گذارد و سرعت واکنش وی را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه که توسط محققان مؤسسه گوش کالج لندن انجام شد، فعالیت مغزی ۱۹ نفر را حین تمرکز بر اصوات در حال انتشار از ۳ بلندگو اندازه گرفتند.

بر اساس گزارش میل‌آنلاین، زمانی که فرد روی یک صدا تمرکز دارد و توجه وی از منبع آن صدا منحرف می‌شود، واکنش‌های کندتر و استرس ذهنی بیشتری پیدا می‌کنند.

محققان بر این باورند، این تأثیر در شرایط استرس زا و یا برای افراد مسن و کم شنوا می‌تواند بیشتر باشد.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد، تغییر کم جهت نگاه از یک منبع صوتی می‌تواند تأثیر عمیقی بر فعالیت مغز داشته باشد.

طبق این گزارش، محققان در این مطالعه ۱۹ نفر را در مقابل ۳ بلندگو قرار دادند و از آنها خواستند صداهای منتشر شده از یک بلندگو را دنبال کنند و صداهای دو بلندگوی دیگر را نادیده بگیرند.

همچنین از این افراد خواسته شد که یا به بلندگویی که صدای آن را دنبال می‌کردند و یا به دو بلندگوی دیگر، نگاه کنند.

نتایج این مطالعات نشان داد که زمان واکنش این افراد هنگامی که باید نگاه خود را از بلندگویی که به آن گوش می‌دادند، برمی‌داشتند، کندتر می‌شد؛ این عمل همچنین با افزایش فعالیت مغزی همراه بود.

محققان معتقدند که این تأثیر به این دلیل است که ساختار مغز انسان به نحوی است که انتظار دارد جهت نگاه و آنچه را می‌شنود، در یک راستا باشند.

به گفته محققان، این ذهنیت که همزمان با نگاه متمرکز به یک نقطه، می‌توانیم روی صداهای مختلف هم تمرکز داشته باشیم امکانپذیر نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *