بازدید این صفحه: 7881

کم تحرکی دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن ایرانی ها

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با بیان اینکه دلیل اصلی چاقی و اضافه وزن ایرانی ها کم تحرکی است، گفت:با انجام طرح ‘تدوین و به روز رسانی نُرم آمادگی جسمانی’ به دنبال آمار دقیق این کم تحرکی و بی تحرکی هستیم.

هادی روحانی در مورد کم تحرکی در جامعه و در پی آن اضافه وزن و افزایش بیماری های غیرواگیر گفت: کم تحرکی تنها مختص کشور ما نیست، این مساله در کل جهان شیوع دارد و ابتلا به بیماری ها با منشا کم تحرکی هر روز بیشتر می شود.
وی افزود: با توجه به هزینه های بالای درمان و کاهش میزان سلامت افراد جامعه همه کشورها برای حل این مشکل کار می کنند؛ ولی هنوز این تلاش ها کافی نیست.
پژوهشگر برتر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به طرح ارزیابی سطح فعالیت بدنی ایرانیان گفت: این طرح جامع به صورت نمونه گیری پژوهشی یکبار در سال ۸۶ در ۱۲ استان کشور و بعد از آن در سطح خرد و با نمونه های آماری کوچک تر انجام شده است؛ بار دیگر امسال پژوهشگاه آن را به نام «تدوین و به روز رسانی نُرم آمادگی جسمانی ایرانیان» در ۱۲ استان انجام می دهد و امیدواریم این طرح تا پایان سال آماده شود.
روحانی با اشاره به اینکه صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این طرح حمایت کرده است گفت: هدف از این طرح شناسایی موانع، تعیین انگیزه های افزایش سطح فعالیت ایرانیان، برنامه ریزی و ارائه آن به سازمان های متولی اجرایی مانند وزارت ورزش و جوانان است. در این طرح وضعیت های مختلفی از جمله میزان بی تحرکی، آمادگی جسمانی، اضافه وزن و چاقی افراد را بر اساس مولفه های گوناگون آمادگی جسمانی می سنجیم تا مشخص شود برای نمونه آیا افراد در چابکی ضعیف تر هستند یا فعالیت های قلبی و عروقی.
عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ادامه داد: دلیل اصلی این سطح از اضافه وزن در جامعه (بر اساس آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۷۵ درصد چاقی و اضافه وزن) کم تحرکی است ولی میزان آن را دقیق نمی دانیم. پژوهشگاه به دنبال کسب اطلاعات علمی است تا بتوان بر اساس آن برنامه ریزی کرد. معتقدیم باید آگاهی مردم افزایش و فرهنگ ورزش کردن بین آنان ارتقا یابد.

***دوره های آموزشی برای مربیان سالمندان و افراد کم توان
روحانی یادآور شد: پژوهشگاه وظیفه ارائه پژوهش و آموزش را برعهده دارد که آن را به اشکال مختلف انجام می دهد. برای نمونه در زمینه آموزش دوره های مختلف استعدادیابی یا دوره های آموزش مربیان سالمندان و افراد کم توان ذهنی را برگزار می کنیم تا مربیان این افراد ورزش های لازم را به آنها آموزش دهند.
وی ادامه داد: اولین دوره ورزش های متناسب افراد کم توان ذهنی را سال قبل با همکاری سازمان بهزیستی برگزار کردیم و دومین دوره را امسال داریم؛ ضمن اینکه کارگاه های یک روزه هم برای کارکنان سازمان هایی داریم که درخواست آموزش ورزش های متناسب را به کارکنان دارند.
روحانی بخش دیگری از فعالیت های پژوهشگاه را چاپ کتب و بروشورهای آموزشی دانست و افزود: پژوهشگاه به صورت مستمر بروشورهایی را برای افزایش سطح آگاهی مردم در مورد ورزش چاپ کرده و در اختیار روابط عمومی سازمان های مختلف می گذارد؛ ضمن اینکه کتاب های درسی رشته تربیت بدنی دانشگاه و در کنار آن کتاب هایی برای عموم در ارتباط با ورزش برای گروه بیماری های خاص و سلامت و ورزش تمرینات ورزشی این گروه ها چاپ کرده ایم که مردم عادی و دانشگاهیان مخاطب آن هستند.

*** سومین همایش ملی ورزش و بیماری ها؛ تبادل آخرین دستاوردها در این زمینه
وی همچنین برگزاری سومین همایش ملی ورزش و بیماری ها را از دیگر فعالیت های پژوهشگاه در زمینه علاقمندکردن عموم به ورزش دانست و گفت: هدف از همایش این است که بتوانیم ورزش را به گروه های مخلف مردم بیشتر بشناسانیم. در این همایش آخرین دستاوردهای علمی در زمینه جلوگیری ورزش از ابتلا به بیماری ها ارائه می شود و در کتابچه الکترونیک مقالات همایش بعد از آن در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
روحانی ابراز امیدواری کرد: همایش در سال آینده در سطح بین المللی برگزار شود تا تبادل علمی به بهتری شکل صورت گیرد.
به گزارش ایرنا، سومین همایش ملی ورزش و بیماری‌ها به همت پژوهشگاه علوم ورزشی و با همکاری پردیس بین ‌المللی کیش دانشگاه تهران با هدف تبادل آخرین دستاوردهای بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی، در حوزه ورزش و بیماری‌ها و در راستای تأمین نیازهای جامعه و آگاهی بخشی به عموم مردم برگزار خواهد شد.
دریافت چکیده مقالات سومین همایش ملی ورزش و بیماری‌ها در محورهای ورزش و سرطان، ورزش و اختلالات متابولیک، ورزش و اختلالات عصبی – عضلانی، ورزش و بیماری‌های ایمونولوژیکی، ورزش و بیماری های قلب و عروق و ورزش واختلالات رفتاری و روان شناختی از تاریخ ۱۵/ ۰۵/ ۱۳۹۶ آغاز و تا ۱۵/۰۷/۱۳۹۶ به نشانی:nced1396.ut.ac.ir ادامه خواهد داشت.
همایش مذکور ۸ و ۹ آذرماه جاری در جزیره کیش و محل پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
دومین دوره همایش ملی ورزش و بیماری ها با تاکید بر سرطان اسفند ۹۵ و اولین دوره ۸ و ۹ بهمن ۹۴ توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی و پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران با هدف حرکت در راستای تامین نیازهای جامعه و آگاهی بخشی به عموم مردم در مورد ورزش در مبتلایان به سرطان و ورزش بعد از عمل جراحی برگزار شده بود.

***همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه کردن ورزش در کودکان
عضو هیات علمی گروه فیزیولوژی ورزشی در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بخش دیگری از فعالیت های پژوهشگاه را در زمینه همکاری با وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه کردن اهمیت ورزش در کودکان دانست و گفت: این فعالیت ها را در چند جنبه جلو می بریم؛ یکی کتاب هایی که وزارت اموزش و پرورش خود سفارش داده، دیگری کتاب هایی که پژوهشگاه خواسته روی آن موضوعات بیشتر کار کند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشخص و ویژه ای برای ورزش دانش آموزی به صورت مشترک با معاونت سلامت و ورزش وزارت آموزش و پرورش گفت: این کارگروه مرتب جلسه دارد و فعالیت های مشترک برای ورزش کودکان و ورزش دانش آموزی را تعریف و اجرا می کند. همچنین فعالیت های مختلفی داشته از جمله دوره هایی برای معلمان در استان های کم برخوردار در مورد ورزش دانش آموزی، سلامت دانش آموزان با ورزش و …

منبع: خبرگزاری ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *