بازدید این صفحه: 5921

علت ۱۰ درصد مرگ ‌و میرها در ایران دیابت است

 رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: حدود ۱۳۵ هزار مورد مرگ ‌و میر در کشور ناشی از بیماری دیابت است که معادل ۱۰ درصد از مرگ ‌و میرهای کشور در رده‌های جنسی و سنی مختلف است.

به گزارش از آکادمی اقتصاد سلامت، فرشاد فرزادفر در حاشیه نخستین نشست تخصصی آکادمی اقتصاد سلامت درباره فعالیت‌های ایران در حوزه دیابت و هزینه‌های ناشی از آن گفت: دیابت، بیماری است که اگر هزینه های آن را به ‌عنوان بیماری منجر به مرگ درنظربگیریم، حدود هفت هزار مورد مرگ‌ و میر در کشور به طور مستقیم با این بیماری در ارتباط است.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درخصوص پراکندگی استانی دیابت گفت: تمرکز بیماری دیابت بیشتر در تهران، سمنان، یزد، اصفهان، فارس و بخشی از گیلان، مازندران و گلستان است و به نظر می‌رسد که هرقدر به جنوب شرقی، غرب و شرق کشور می‌رویم میزان دیابت کمتر می‌شود و در مرکز کشور شاهد رشد آن هستیم.
فرزادفر ادامه داد: از نظر سنی نیز در رده های سنی ۲۵ سال به بالا، آمار دیابت بیشتر است و تقریباً در گروه سنی ۵۵ سال به بالا حدود ۴۵ درصد درگیر این بیماری هستند.
وی عنوان کرد: طبق تازه‌ترین آمار، ۱۱٫۸ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال کشور مبتلا به دیابت هستند که عدد بالایی است و به لحاظ جنسیتی نیز به نظر می‌رسد که زنان بیشتر در معرض خطر هستند. از نظر اقتصادی نیز حدود ۹٫۵ درصد از هزینه‌های سلامت کشور صرف بیماری دیابت می‌شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این موارد به غیر از بار غیرمستقیم دیابت است که شامل مجموع هزینه‌های بیماری‌های ناشی از دیابت می‌شود؛ این رقم تقریباً مشابه سایر کشورهای دنیا است البته باید درنظربگیریم که به فرض وقتی از ۱۰ درصد هزینه‌های ناشی از دیابت در آمریکا صحبت می شود، ۱۰ درصد از حدود ۳ هزار میلیارد دلار است و این رقم با توجه به بودجه و توان اقتصادی هر کشور رقمی متفاوت است.

** جایگاه ایران از نظر مدیریت دیابت
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره جایگاه ایران از نظر مدیریت دیابت گفت: در زمینه خدمات تخصصی و فوق تخصصی مناسب، در کشورمان خدمات مربوطه ارائه می‌شود اما به علت افزایش شیوع خطر دیابت نیاز به تربیت متخصص بیشتری داریم.
فرزادفر اظهار کرد: بهتر است در کنار تربیت متخصص و نه به جای آن، توجه به ‌آموزش و پیشگیری‌های لازم را نیز داشته ‌باشیم؛ طبق تجربه می‌توان گفت که بهورزها قابلیت این را دارند که جلوی افزایش آمار خطر ابتلا به دیابت را بگیرند یا به کنترل آن در مبتلایان کمک کنند.
وی افزود: عوامل تأثیر‌گذار در رشد دیابت شامل افزایش وزن، مصرف کربوهیدرات و شیرینی ها و نداشتن تحرک و فعالیت فیزیکی است؛ در کشور ما حدود ۷۵ درصد افراد فعالیت کافی بدنی برای برخورداری از سلامت را ندارند بنابراین ‌آموزش برای پیشگیری امری بسیار حائز اهمیت است.
فرزادفر ادامه داد: در همین راستا، کمیته ملی کنترل بیماری‌های غیرواگیر در وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت و به نایب ‌رئیسی دکتر محمدباقر لاریجانی تشکیل شد و این کمیته یک سند ملی را با عنوان «سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری دیابت» تدوین کرد که رسیدن به همین اهداف در آن تعیین شده ‌است.
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این سند توسط رئیس‌جمهوری و مجلس تأیید شد و ۹ وزیر نیز آن را امضا کرده‌اند و مارگارت چان، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت نیز آن را مورد تأیید قرار داده ‌است؛ این سند نهایی شده‌ و در‌حال ‌حاضر استان‌ها طبق این سند در حال تنظیم سندهای استانی خود هستند.
فرزادفر درباره نقش و تاثیرگذاری سازمان‌های ذیربط در مدیریت هزینه‌های دیابت اظهار کرد: در بخشی از آن دولت و در بخشی دیگر سازمان‌های مردم‌ نهاد و برخی از شرکت‌ها تاثیرگذار هستند.
وی درباره تأثیر ثبت اطلاعات در راهکارهای جدید مدیریتی گفت: سندی در وزارت بهداشت با عنوان «چارچوب ملی ارائه خدمات به بیماران دیابت» تدوین شد که این سند در واقع هدف‌هایی را تعیین کرده ‌است که طبق آن تا سال ۲۰۲۵ به عنوان مثال تعداد بیماران دارای دیابت تحت کنترل کشور از رقم ۱۲ درصد کنونی به حدود ۷۰ درصد برسد.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: حدود هفت هدف اصلی در این سند تعیین و بیش از ۲۰ استاندارد برای آنها تعریف شده‌ است و برای اینکه به این استانداردها برسیم باید اطلاعات لازم جمع آوری شود و به همین دلیل کمیته‌ای با عنوان «کمیته پایش پیشرفت سند» ایجاد شد که مسئولیت آن جمع‌آوری داده‌ها از سراسر کشور است.
فرزادفر تاکید کرد: هرقدر آموزش بیشتر شود، هزینه‌ای که بابت این بیماری به مردم و دولت تحمیل می‌شود کاهش می یابد؛ در کنار آموزش صحیح، طرح تحول سلامت نیز قدم موثری است که دولت در این راستا برداشته و برای بیماران موقعیت خوبی در کاهش هزینه‌های ناشی از بیماری ایجاد کرده است.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *