بازدید این صفحه: 667

ایران افق روشن در زمینه پزشکی بازساختی پیش رو دارد

اخبار

پزشكي بازساختي،خبر هاي جديد از دنياي پزشکي,marizkhone,khabar,khabar jadid

پزشکی بازساختی ، سلول درمانی است که در آن قسمت آسیب دیده بدن را به وسیله کشت سلول از بدن خود بیمار، ترمیم می کنند.

دکتر امیرعلی حمیدیه فوق تخصص خون، سرطان و پیوند سلول های بنیادی کودکان و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی روز یکشنبه در حاشیه نخستین سمپوزیوم علمی سلول درمانی و پزشکی بازساختی در شیراز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دانشگاههای زیادی در کشور روی این مباحث کار می کنند که دو دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران در این زمینه سرآمد بوده و جایگاه ممتازی دارند.

وی ادامه داد: اهمیت این رشته علمی به حدی است که برخی شرکت های بزرگ کشورهای صنعتی برای تولید بافت و سلول و تجهیزات علمی در این زمینه بودجه های هنگفت اختصاص داده اند و سالها در این بحث کار و سرمایه گذاری کرده اند .

وی افزود: اکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد شرکت های صنعتی در کشور ژاپن بر روی ساخت تجهیزات پزشکی بازساختی سرمایه گذاری کرده اند و با تولیدات قطعات یدکی و تامین قطعات بدن انسان راه را برای پزشکی بازساختی هموار کرده اند .

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی کشور با اشاره به اینکه فازهای مختلف پژوهشی و مطالعاتی پزشکی بازساختی بر روی حیوانات با موفقیت انجام شده گفت: این فاز بر روی انسان نیز در وسعت محدودی درحال اجراست و موفقیت آمیز بوده و اخلاق پزشکی هم آن را تایید کرده است.

این متخصص خون و سرطان شناسی افزود: ما اکنون در یک مرحله گذار برای استفاده از این نوع علم در پزشکی بازساختی هستیم و هر چه دانشگاهها بر روی موضوع پزشکی بازساختی بیشتر سرمایه گذاری کنند، جای پیشرفت در آن وجود دارد.

وی گفت: علوم پزشکی بازساختی با مهندسی بافت و علوم سلولی همخوانی دارد؛ آنها و زیر رشته های دیگر می توانند کمک کننده به پزشکی بازساختی باشند تا بتوانیم در کشورمان شاهد این انقلاب علمی باشیم .

حمیدیه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز جایگاه ممتازی در زمینه پزشکی بازساختی و سلول درمانی دارد گفت: با ایجاد ارتباط بین علوم پایه و علوم بالینی می توان به درجات این موفقیت افزود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی ادامه داد :موضوع مهم برای گسترش این رشته علمی استفاده از نیروی انسانی کارآمد است هر قدر هم که تجهیزات در این علم وارد شود اگر نیروی آموزش دیده و متبحر در کنار آن نباشد نمی توان به موفقیت یاید دست یافت ، تیم متخصص و همکاری بین بخشی در این زمینه رمز موفقیت است .

حمیدیه گفت: رفتن به سمت تشکیل شرکت های دانش بنیان و هدایت دانشجویان و اساتید به سمت این شرکت ها راه دیگری برای موفقیت است قطعا اگر شرکت های دانش بنیان در این مسیر تشکیل شود دولت هم بهتر و بیشتر می تواند حمایت های خود را اعمال کند.

این سمپوزیم علمی با حضور متخصصانی از سراسر کشور به مدت دو روز در شیراز ادامه دارد.

منبع : خبرگزاري ايرنا

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *