بازدید این صفحه: 13347
بيوگرافي دكتر محمد قريب

دكتر محمد قريب

دكتر محمد قريب

 

 

بيوگرافي دكتر محمد قريب

دكتر محمد قريب

.

محمد در سال ۱۲۸۸ در تهران چشم به جهان گشود. مرحوم علی اصغر خان قریب پدر محمد و از مردم روستای گرکان از توابع آشتیان بود.
محمد تحصیلات ابتدایی را در دبستان سیروس و متوسطه را در دارالفنون گذراند. مرحوم علی اصغر خان قریب ، از همان كودكي محمد، مشوق وي به تحصيل در رشته طب بود.

بيوگرافي دكتر محمد قريب

بيوگرافي دكتر محمد قريب

تا آنكه محمد در سال ۱۳۰۶ شمسی درصف اولین گروه دانشجویان ایرانی اي ،قرار گرفت که برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی به فرانسه مي رفتند ، لذا علی اصغر خان قریب با اندك درامد خود ازبنك داري ،او را راهي ديار غربت كرد.
وی در پایان سال اول در شهر رن فرانسه موفق به كسب جایزه لابراتور تشریح دانشکده پزشکی شد. محمد نخستین ایرانی بود که توانست در کنکور انترنی بیمارستان پاریس در سال ۱۳۱۴ قبول شود.

.

بيوگرافي دكتر محمد قريب

دكتر محمد قريب

.

دکتر محمد قریب، به علت خدمات ارزنده علمی، به دریافت نشان دانش از دانشگاه تهران و نشان درجهٔ اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش و نشان عالی لژون دونور از دولت فراسه نائل گشت.
دكتر محمد قريب در سال ۱۳۱۵ با دختر مرحوم استاد عبدالعظیم قریب ؛ دوشیزه زهرا قریب ازدواج کرد و همراه همسرش به پاريس رفت.و در سال ۱۳۱۷ به همراه همسر و فرزند نخستش ناهيد به ایران بازگشت و پس از طی نمودن دوره سربازی در سال ۱۳۱۹ به عنوان دانشیار طب اطفال در دانشگاه به فعالیت علمی مشغول شد.
او در ابتدا مطبي در منزل خود داير كرد و سپس در بیمارستان رازی به اداره بخش اطفال مشغول گرديد و بعد از آن به بیمارستان هزار تختخوابی رفت و در آنجا بخش اطفال را دایر کرد. او در سال ۱۳۱۹ کتاب بیماریهای کودکان را به چاپ رساند و در سال ۱۳۳۵ با همکاری دکتر حسن اهری آن را با اصلاحات جدید تجدید چاپ كرد.
دکتر قریب در سال ۱۳۲۱ موفق به دریافت نشان عالی دولت فرانسه شد و در سال ۱۳۵۰ به عضویت هیئت مدیره انجمن بین‌المللی بیماریهای کودکان منصوب شد. همچنین در آخرین سالهای عمرش موفق به دریافت نشان درجه اول فرهنگ از وزارت آموزش و پرورش گرديد.
دكترقريب در طول سالهای فعالیت علمی خود در کنگره‌های مختلف بین‌المللی در کشورهای مختلف از جمله فرانسه، آمریکا، کانادا، ژاپن، ترکیه و اتریش دعوت شد و عضویت چندین مجمع علمی بین‌المللی را برعهده داشت. او اولین تعویض خون را در ایران انجام داد و از بنیانگذاران انتقال خون در ایران شناخته ميشد.

.

بيوگرافي دكتر محمد قريب

بيوگرافي دكتر محمد قريب

.

دکترمحمد قریب در كنار فعاليت هاي علمي خود به فعاليت هاي سياسي و اجتماعي بسياري نيز مشغول بود و حتي در كلاس درس خود بارها از رژيم پهلوي انتقاد ميكرد و پس از واقعه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نیز بعد از امضای یک بیانیه به همراه ۱۰ تن دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه مانند مهندس بازرگان، دکتر سحابی و دکتر نعمت‌الهی ؛ به دستور محمدرضا شاه از دانشگاه اخراج شدند و تصميم براين گرفتند كه با جمعي ديگر از دوستانشان به مهندسي ساختمان سازي و بناي يك شركت خصوصي اقدام نمايند. قضيه اخراج آنها از دانشگاه باعث افزایش محبوبیتشان در بین دانشجویان و جامعه دانشگاهی گردید.

ايشان پايه گذار(انجمن پزشكان كودكان ايران) بود. سالها مقام پيشكسوتي ورياست انجمن را بر عهده داشت. در جامعه بين المللي اطباء اطفال از افراد سرشناس بود ويك بار نيز به عضويت هيات رئيسه منتخب شد.

دکتر قریب پدر طب اطفال

دکتر قریب پدر طب اطفال

دكتر محمد قريب در زمان بازنشستگي خود اولين بيمارستان تخصصي كودكان به نام مركز طبي كودكان را به كمك دكتر حسن اهري در تهران تاسيس كرد.كه از اقدامات بسيار ارزشمند ايشان بشمار ميرود.
در سال ۱۳۵۱ دكتر قريب به بيماري هماچوري مبتلا شد ( دفع خون از دستگاه ادراری) که بعدها تشخیص سرطان مثانه داده شد و اقدامات درمانی انجام شده درایران و آمریکا تأثیر چندانی بر بیماری او نداشت و سرانجام در روز سه شنبه اول بهمن ماه ۱۳۵۳ در سن ۶۵ سالگي در بیمارستان مرکز طبی کودکان محل خدمت خود چشم از جهان فرو بست و طبق وصیتش، در قبرستان شیخان قم به خاک سپرده شد.
محمدرضا شاه پهلوی به همراه خودروهای دربار شخصاً جنازه دکتر محمد قریب را از تهران تا قم همراهی کردند و آیت الله مرعشی نماز وی را قرائت نمودند.

.

بيوگرافي دكتر محمد قريب

بيوگرافي دكتر محمد قريب

.

به پاس زحمات و تلاش هاي فراوان دكتر محمد قريب جناب آقاي كيانوش عياري سرگذشت زندگي دكتر قريب را به قاب تصوير كشانده ، و سريالي با نام روزگار قريب را به پاس زحمات اين بزرگمرد به عرصه ي ظهور رساند.باشد كه روحشان قرين آرامش و رحمت باشد.

دکتر قریب پدر طب اطفال

دکتر قریب پدر طب اطفال

و همچنين سرديسي از ايشان طراحي شد ودر روز شنبه چهارم آبان ماه سال ۱۳۹۲ در پارك فناوري پرديس در معرض ديد عموم قرار گرفت.

.

بيوگرافي دكتر محمد قريب

بيوگرافي دكتر محمد قريب

.

روحش شاد و يادش همواره بلند آوازه باد

 

 

بيوگرافي دكتر محمد قريب

بيوگرافي دكتر محمد قريب

 

 

.

 

فروش طرح گلدوزی
  1. Reyhaneh. akbari

    بسیار بسیار متن عالی بود…درسته این متن مال چند سال پیشه…ولی من دیر کشفش کردم…لطفا…خواهشا…هر اطلاعی که درمورد دکتر قریب دارید به اشتراک بذارید…من عاشق واقعی ایشونم…??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *