بازدید این صفحه: 402

تدوین راهنمای بالینی در مان سرطان معده؛انتقاد از وزارت بهداشت

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان معده گفت:راهنمای بالینی (گایدلاین) سرطان معده از لحاظ تشخیص و درمان تدوین و به وزارت بهداشت و نهاد ریاست جمهوری جهت ابلاغ به مراکز درمانی ارسال شده است.

دکتر محمدرضا قوام نصیری درباره سرطان های دستگاه گوارش افزود:سرطان های دستگاه گوارش در همه جای دنیا شایع و رده های اول آمار مرگ و میر مربوط به این سرطان است.

قوام نصیری اضافه کرد، سرطان معده ابتدا به صورت سوء هاضمه خود را نشان می دهد و به همین دلیل به خوبی تشخیص داده نمی شود و بیماران در مراحل پیشرفته تر مراجعه می کنند که به همین دلیل درمان ها خوب جواب نداده و شاهد مرگ و میر بسیار بالای ناشی از این سرطان هستیم.

به گفته وی در حال حاضر سرطان مری در شمال شرق و سرطان معده در نیمه شمالی ایران بیشتر دیده می شود.

رئیس انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران ضمن تاکید بر اینکه لازم است پیشگیری و تشخیص زودرس سرطان معده مدنظر قرار بگیرد اعلام کرد: گایدلاین سرطان معده از لحاظ تشخیص و درمان تدوین و به وزارت بهداشت و نهاد ریاست جمهوری جهت ابلاغ به مراکز درمانی ارسال شده است و از انجمن خواسته شده تا گایدلاین سرطان های دیگر را نیز تدوین کند.مواردی چون سرطان های دستگاه گوارش، سروگردن و دستگاه تناسلی از این جمله هستند.

وی ادامه داد:امیدوارم این پروتکل درمانی در سال ۹۴ و پس از تصویب نهایی در تمام بیمارستان های کشور لازم الاجرا شود.

قوام نصیری با بیان اینکه البته تنها نباید به فکر درمان بود و باید پیشگیری را مدنظر قرار داد از عملکرد وزارت بهداشت درخصوص درمان سرطان در کشور انتقاد کرد و گفت:متاسفانه وزارت بهداشت به خصوص در رده بالا سومین عامل مرگ و میر یعنی سرطان را به صورت شایسته پیگیری نمی کند.

وی افزود:لازم است این موضوع در هیات دولت به صورت جدی و فوری پیگیری شود،سالانه ۹۰ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و حداقل ۴۵ هزار مورد آمار مرگ و میر ناشی از آن را در کشور اتفاق می افتد.

منبع : ايرنا

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *