بازدید این صفحه: 820

اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در ۷ دانشگاه علوم پزشکی

معاون پرستاری:

  اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در ۷ دانشگاه علوم پزشکی و در صورت نیاز بازنگری و به کل کشور ابلاغ می شود

 

معاون پرستاري وزير بهداشت با بیان این که کمبود نیرو در گروه پرستاری یکی از مشکلات اصلی بیمارستان های وزارت بهداشت است، گفت: در یک سال و نیم گذشته با پیگیری معاونت پرستاری بیش از ۱۵ دستورالعمل و بخشنامه به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

به گزارش پايگاه خبري و اطلاع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي (وب‌دا)؛ محمد ميرزابيگي در نشست خبري با موضوع انتخابات نظام پرستاري و تشریح برنامه های پرستاری كه صبح امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: براي كمبود نيروي انساني در وزارت بهداشت، جذب ۷ هزار نفر به غیر از نیروهای شرکتی که توسط موسسه كارآفرينان آواي سلامت زير نظر هيأت امناي ارزي وزارت بهداشت انجام مي‌شود، صرفاً برای بیمارستان های تازه تاسیس از طریق دولت صورت می گیرد.

وي افزود: پرستاران شرکتی نيز مي‌توانند با اين موسسه قرارداد ببندند و از مزاياي آن استفاده كنند.

ميرزابيگي گفت: در قالب اين موسسه كه مي‌تواند بيشترين امنيت شغلي را برای پرستاران ایجاد کند، حقوق و دستمزد براي كارشناسي پرستاري يك ميليون و ۷۵۰ هزار تومان، كاردان اتاق عمل يا هوشبري حدود یک و نیم ميليون تومان و بهيار حدود ۱ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

معاون پرستاري با اشاره به حدود ۴۰۰ استاندارد خدمتی و شرح وظيفه برای پرستاران دانشگاهی در ايران و خارج از كشور افزود: با به كارگيري ۱۰ هزار نفر نيروي مهارتي غيردانشگاهي، تداخلي در وظايف اين دو گروه به وجود نمي‌آيد و براي آنها فقط حدود ۳۳ شرح وظيفه، مشخص شده است.

ميرزابيگي گفت: اينكه اين نيروها با چه نامي به كار گرفته شوند، تعصبي وجود ندارد اما بايد توجه داشت كه تناسب کمک پرستار به پرستار در دنيا ۴ به ۱ ولی در كشور ما بیش از ۱۷ به ۱ است يعني به ازاء هر ۱۷ پرستار فقط یک نفر كمك پرستار وجود دارد.

وي در خصوص نظام پرداخت به گروه پرستاري گفت: در اسفند ماه سال ۹۲ طبق توافق با وزير بهداشت و دستور ایشان، ميزان طلبكاري کارانه و اضافه کار پرستاران از سيستم های دانشگاهي كه بين ۱۲ تا ۱۸ ماه عقب‌افتادگي بود، تخمين زده شد و مبلغي حدود ۸۸۰ ميليارد تومان محاسبه و  بلافاصله پرداخت شد که با این اقدام معوقات به یک یا دو ماه می رسید.

ميرزابيگي افزود: براي پرداخت كارانه به پرستاران از ۶ ماهه دوم سال ۹۳ مقرر شد تا پرداخت علي‌الحساب به آنها صورت گيرد و عدد ۷٫۱ در ميزان کارانه ۶ ماهه اول سال ۹۳ آنها ضرب شود و پرداخت شود که این کار نیز انجام شد و اکنون پرستاران بیمارستان های وزارت بهداشت از این پرداختی هم استفاده می کنند.

وي با اشاره به اجراي طرح پرداخت مبتني بر عملكرد از بهمن ماه سال گذشته، خاطرنشان كرد: اين طرح فعلاً به صورت آزمايشي، در ۷ دانشگاه علوم پزشكي اجرا مي‌شود و پس از مدت زمان معين، نتايج آن بررسي و در صورت نياز، بازنگري مي‌شود تا به عنوان الگويي براي كل كشور باشد.

وی افزود: اگر در هر کجا از این ۷ دانشگاه در میزان مبالغ پرداختی مشکل وجود داشته باشد، قابل بررسی و بازنگری است.

معاون پرستاري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: مبناي پرداخت به گروه‌هاي غيرپزشكي از ۲۲٫۵ درصد در گذشته به ۲۷٫۵ درصد که با احتساب ۱٫۵ درصد ویژه نیروهای اورژانس مجموعاً به ۲۹ درصد افزايش پيدا كرده است.

وي ادامه داد: در مبناي پرداخت به گروه‌هاي غيرپزشكي، برخي از پرسنل نگران محاسبه سابقه كار خود در فرمول عملکردی هستند كه مقرر شده است از اول فروردين ماه سال جاري اين امر با يك شيب مناسب در پرداخت عملکردی اعمال شود.

معاون پرستاري با تأكيد بر اين كه با دستور وزير بهداشت يك هيأت نظارت، ارزيابي و ممیزی در اين معاونت تشكيل شده است، افزود: اين هيأت وظيفه دارند با حضور در دانشگاه ها، مجموعه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي ابلاغي و میزان تحقق آنها را در سطح كشور پيگيري كنند و گزارش‌هاي دوره ای منظمی را به این معاونت منعکس نمایند.

وی همچنین گفت: در مورد اعتباربخشی نیز کمیته مشترکی بین این معاونت و معاونت درمان تشکیل شده و در جهت خلاصه سازی، تخصصی کردن و کاربردی تر کردن روند اعتبار بخشی تصمیم گیری خواهند کرد.

میرزابیگی گفت: نظام آموزش پرستاران در دانشکده های پرستاری در حال بازنگری است و از مهر ماه امسال با همت دانشکده پرستاری شهید بهشتی نظام جدید آموزش پرستاری اجرا می شود که بر این اساس، فاصله بین آموزش و بالین رفع می شود و دانشجویان در سال آخر به طور کامل در بالین مستقر هستند و با هدایت و آموزش اعضای هیات علمی بالینی مهارت های پرستاری را فرا می گیرند.

وی در پایان گفت: موافقت وزیر بهداشت با بکار گیری اعضای هیات علمی بالینی به منزله تحولی بزرگ در نظام آموزش پرستاری می باشد و امید است با جذب افرادی توانمند در بالین و با اولویت بالین این سیاست نیز اجرایی شود.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *