بازدید این صفحه: 447

ورزش هاي مناسب کودکان در سنين مختلف

ورزش هاي مناسب کودکان در سنين مختلف

بعضي بچه‌ها از همان آغاز به آب علاقه دارند درحالی‌كه ممكن است دیگران از آن بترسند و به آن واكنش نشان دهند. بعضی‌ها از بازی‌های خشن استقبال می‌كنند و برخی دیگر بالا و پایین پریدن را دوست دارند.

ممكن است شما ستاره تیم فوتبال خودتان باشید اما فرزندتان شنا را ترجیح بدهد. بچه‌ها نیازی به ورزش‌های سازمان‌یافته ندارند تا بتوانند مهارت‌های ورزشی‌شان را توسعه دهند.
پزشك ورزش مایوكلینیك ادوارد لاسكوسكی ” می‌گوید: «سبك زندگی سالم حتما نباید شامل ورزش حرفه‌ای باشد. این مهم است كه فرزند شما در برخی فعالیت‌های بدنی دخیل باشد خواه هاكی باشد یا دوچرخه سواری با خانواده  ،یا بازی بسكتبال با بچه‌های همسایه.»

سرعت رشد كودكان با یكدیگر برابر نیست بنابراین بهتر است نسبت به سطح بلوغ جسمی و سطح مهارت فرزندتان عمل كنید.

كودكان ۲ تا ۳ سال

این كودكان چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

بچه‌های بسیار كوچك در این سن شروع به یادگیری حركات بسیار ابتدایی و اولیه می‌كنند؛ دویدن، گرفتن، پریدن و... . البته نكته قابل اهمیت این است كه آن‌ها برای ورزش‌های ساختاری بیش از حد جوان هستند.

 توجه به حرکات کودک و البته تشویق به موقع و مناسب در این سن اهمیت زیادی دارد. اگر مربی که با کودک کار می‌کند، مدام بر سر او فریاد بزند یا فقط اجازه دهد بعضي از بچه‌های ماهر بازی كنند، كودك بی‌انگیزه خواهد شد. سعی كنید مربی را بشناسید و از عملکردش اطمینان حاصل کنید.

ورزش‌های مناسب این گروه سني :
دویدن و راه رفتن در حیاط خانه ؛ بازی‌های آبی مثل استخر بادی و بازی با عروسك‌ها ، ژیمناستیك همراه با مربیان مجرب

كودكان ۴ تا ۶ سال

این كودكان چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

كودكان در این سن می‌توانند ورزش‌های جهشی را انجام دهند اما همچنان نمی‌توانند ورزش حرفه‌ای انجام دهند. در این سن كودكان توانایی شركت در ورزش‌های سازمان‌یافته مثل فوتبال را ندارند. همچنین توانایی حركتی و تعادلی آنها كامل نیست و محدوده توجه كودكان محدود به مهارت‌هایی مانند طناب‌بازی و توپ‌بازی است.

بعد از ۶ سالگی مهارت‌های حركتی كودكان و احساس ایمنی‌شان تقویت می‌شود. فرزندتان بعد از این سن ممكن است برای ورزش‌های گروهي آماده باشد. هنگامی كه كودك وارد ورزش‌های سازمان‌یافته می‌شود باید بدانيد كه فرزندتان در نهایت می‌خواهد بازی كند و هرگز او را وادار به پیوستن به یك تیم نكنید.

ورزش‌های مناسب این گروه سني :
بازی‌هایی مانند لی‌لی و بالابلندی ، طناب‌بازی ، توپ‌ بازی ،  دوچرخه و سه چرخه بازي ، شنا زيرنظر مربي

كودكان ۷ تا ۱۰ سال

این كودكان چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

در مدرسه بچه‌ها كم‌كم با بهبود تعادل و حركت می‌توانند وارد ورزش‌های تیمی شوند و علاقه‌مندی‌شان را به یك رشته ورزشی نشان دهند.

اما هنوز هماهنگی هاي لازم بین دست و چشم به‌وجود نیامده است و بنابراین می‌توانند در ورزش‌های سازمان‌یافته محدودی حضور يابند. اگر می‌خواهید فرزندتان را برای یك ورزش ثبت‌نام كنید باید تفاوت بین ورزش‌ها را تشخیص دهید.

ورزش‌های مناسب این گروه سني :‌
بیسبال ،  ژیمناستیك ، تنیس  ، دوچرخه‌سواری

كودكان ۱۰ سال و بالاتر
این كودكان و نوجوانان چه ویژ‌گی‌هایی دارند؟

در این سنین سطح فهم و درك كودك و توانایی یادگیری، تعادلی و حركتی او افزایش می‌یابد و كودك می‌تواند حركات پیچیده و تكنیك و تاكتیك را یاد بگیرد و در ورزش‌های سازمان‌یافته شركت كند.   كودكان كوچك‌تر می‌توانند قبل از انتخاب بین یك یا دو ورزش گزینه‌های مختلف را امتحان كنند. هرچه كودك ورزش‌های بیشتری را امتحان كند و به این نتیجه برسد كه در یك رشته ورزشی خوب عمل می‌كند،هم ورزش‌های تیمی مانند فوتبال و واليبال  را امتحان كنید و هم ورزش‌های انفرادی مانند تنیس و دوومیدانی.

ورزش‌های مناسب این گروه سني
فوتبال ، قایقرانی ، والیبال ، دوومیدانی

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *