بازدید این صفحه: 706

سازمان انتقال خون ایران با انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تفاهم نامه امضا کرد

 

سازمان انتقال خون ایران و انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش” وب دا” این تفاهم‌نامه در رابطه با برنامه ارزیابی خارجی کیفیت بخش ایمونوهماتولوژی (بانک خون) بیمارستانها و آزمایشگاههای تحت پوشش امضا شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون در مورد اهمیت این قرارداد تفاهم گفت: طبق این قرارداد بانک‌هاي خون سراسر کشور توسط زیر مجموعه های این انجمن تحت کنترل کیفی خارجی قرار خواهند گرفت.

دکتر پور فتح الله همچنین از تصویب آیین نامه انتقال خون بیمارستانی در شورای عالی انتقال خون کشور خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به بخش‌های درمانی مرتبط ابلاغ می شود و در آن بر کنترل کیفی خارجی در مورد آزمایشگاه‌های بانک خون بیمارستانی تاکید شده است.

وی سابقه انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی را در این زمینه بسیار موفق ارزیابی کرد و گفت: ورود به این همکاری در خصوص بانک خون قدم بزرگی برای ارتقای کیفی بانک‌های خون است.

وی با اشاره به جایگاه ویژه علمی آموزشی سازمان انتقال خون در کنترل کیفی خارجی در منطقه امرو افزود: به زودی با همکاری انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی، با آموزش آزمایشگاه‌های بانک خون در منطقه امرو و ارتقای آموزش‌های کنترل کیفی این کشورها، نقش ایران در سلامت کشورهای منطقه پررنگ تر از قبل خواهد شد.

دکتر بهزاد پوپک نماینده این انجمن نیز در خصوص اهمیت توافقنامه گفت: مدت ۸ سال است که کنترل کیفی خارجی توسط آزمایشگاه‌های مجموعه ما صورت می گیرد و ارزیابی ها بسیار مطلوب بوده است و امیدواریم از کنترل کیفی بانک خون بیمارستانی نیز نتیجه خوبی بگیریم.

وی گفت: از نتایج مثبت این تفاهم‌نامه می توان به تشخیص نقایص و نیازهای آموزشی و رفع خلاء‌های موجود اشاره کرد که در نهایت به تقویت آزمایشگاه‌های بانک خون می انجامد و در همکاری با فعالیت‌های سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو نیز سودمند خواهد بود.

گفتنی است این تفاهم‌نامه میان دکتر سيما ذوالفقاري معاون فني و فناوري‌هاي نوين سازمان انتقال خون ایران و دکتر بهزاد پوپک از رييس انجمن علمي دکترای علوم آزمایشگاهی تشخيص طبي ايران منعقد شد و به موجب آن آزمایشگاه مرجع ایمونوهماتولوژی سازمان انتقال خون ایران تهیه نمونه­های کارآزمائی برای ارزیابی خارجی کیفیت آزمایش‌های قابل انجام ایمونوهماتولوژی در بانک های خون بیمارستانی و آزمایشگاه­های تشخیص طبی را برعهده گرفت.

تأمین نمونه با منشاء انسانی، نمونه سرم و سوسپانسیون، از تعهدات سازمان انتقال خون در این تفاهم‌نامه است.

همچنین اجرای ۳ دوره ارزیابی خارجی کیفیت بخش (ایمونوهماتولوژی بانک خون) بیمارستانها اجباری است و سازمان طی مکاتبات رسمی بیمارستانها را جهت اجرای الزامی توجیه و با در نظر گرفتن امتیاز مناسب جهت این فعالیت ارزیابی و رتبه بندی می کند.

در این تفاهم‌نامه تقسیم نمونه ها در هر ویال، بسته بندی، ثبت نام بیمارستانها در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت ، آنالیز داده ها و ارسال آنالیز به بیمارستانها برعهده انجمن است و در نهایت نتایج ارزیابی را به صورت محرمانه در اختیار سازمان قرار می دهد تا جهت اقدامات اصلاحی مربوطه در ارتقای لازم فعالیتهای بانک خون تصمیمگیری شود.

گفتني است در كنترل كيفي خارجي نمونه‌اي از مركزي خارج از آزمايشگاه ارسال مي‌شود تا آزمايشگاه مورد نظر از كيفيت آزمايش‌هاي خود آگاه شود.

بازگشت

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *