بازدید این صفحه: 665

انجام عمل IVF ممکن است چه پیامدهایی داشته باشد؟

انجام عمل IVF ممکن است چه پیامدهایی داشته باشد؟

احساس درد در بخش شکم پس از انجام عمل تخمک کشی (پانکچر) ممکن است وجود داشته باشد که چنانچه با مصرف مسکن برطرف نگردد باید با پزشک مشورت کرد. ممکن است لکه بینی یا خونریزی کوچکی طی یک تا دو روز پس از عمل تخمک کشی دیده شود. چنانچه خونریزی به رنگ سُرخ روشن و یا سهمگین باشد باید سریعاً با پزشک مشورت نمود. تا ۲۴ ساعت پس از انجام عمل تخمک کشی ممکن است بیمار دچار بالا آوردن یا سرگیجه‌ی کوچک شود که معمولاً از عوارض داروهای بیهوشی است. اگر همین‌گونه پایدار باشد باید با پزشک مشورت کرد. ازآنجایی‌که در پاره‌ای از موارد تحریک بیش‌ازحد تخمدان (هیپراستیمولیشن OHSS) رخ می‌دهد، نیاز است بیمار به نشانه‌ها این پدیده رویکرد داشته باشد. این نشانه‌ها می‌تواند شامل بزرگ شدن سخت تخمدان، درد زیر شکم، بالا آوردن و استفراغ، اتساع شکم و افزایش وزن به دلیل ورم (آدم) باشد. در صورت بروز این نشانه‌ها، فرد باید نزدیک به ۸ لیوان آب در روز بنوشد و بی‌درنگ با کارشناسان مرکز ناباروری تماس بگیرد. این پدیده گرچه بسیار نادر است ولی می‌تواند برای بیمار بسیار آسیب زننده باشد و با لخته شدن خون در رگ‌ها به مغز و شُش‌ها آسیب برساند. 
نشانگان تحریک‌پذیری بیش‌ازاندازه‌ی تخمدان‌ها (OHSS) پی آمد پاسخ بیش‌ازاندازه‌ی تخمدان‌ها به داروهای باروری است. به‌طور معمول به ۸ تا ۱۰ فولیکول نیاز هست، ولی گاهی فولیکول‌های بیشتری رشد می‌کنند. این وضعیت ممکن است فقط با اندکی ورم همراه باشد یا افسردگی‌های بیشتری پدید آورد و گاهی فرد را به بیمارستان بکشاند. پزشکان در بررسی‌های آغازین می‌کوشند آن دسته از زنانی را که ممکن است به چنین بیماری‌ای دچار شوند، شناسایی کنند. مصرف دقیق داروهای باروری نیز می‌تواند از هویدا کردن آن پیش‌گیری کند. همچنین، در جریان مصرف داروها چند بار سونوگرافی انجام می‌شود تا پزشکان روند رشد فولیکول‌ها را پی گیری کنند و اگر نشانه‌هایی از بروز نشانگان تحریک‌پذیری بیش‌ازاندازه‌ی تخمدان‌ها، دیدند، از مقدار مصرف داروها بکاهند. درروش IVF مانند هر روش دیگر کمک باروری (ART) خطر بارداری چندقلویی وجود دارد. چندقلوزایی عاملی ناپسند است زیرا آسیب زایمان زودرس و مرگ‌ومیر را در رویان‌ها افزایش می‌دهد.

خطر بارداری در لوله‌های تخمک‌بر (لوله‌های فالوپ) به‌جای رحم نیز وجود دارد. این بارداری بیرون از رحم چنانچه تشخیص داده نشود، می‌تواند آسیب‌هایی به همراه داشته باشد. ازاین‌رو، پس از مثبت شدن آزمون بارداری از مادر می‌خواهند که دو هفته‌ی دیگر به سونوگرافی برود تا از این راه از سلامت بارداری و این‌که جنین درون رحم یا بیرون از آن است، آگاه شوند.

منبع : ivfsari.com
فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *