بازدید این صفحه: 1116

علی دایی سفیر ایدز و سفیر صلح

علی دایی-دایی-سفیر ایدز-علی دایی سفیر ایدز-دایی سفیر صلح شد-سفیر ایدز و سفیر صلح

علی دایی سفیر ایدز و سفیر صلح

علی دایی اسطوره فوتبال ایران و جهان به‌عنوان نماینده نبرد با ایدز گزینش شد. او در گفتگویی کوتاه درباره مسئولیت تازه‌اش صحبت کرده است: ما در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم وظیفه‌ای داریم که من به‌عنوان یک شهروند احساس کردم این بخش از جامعه ما که به بیماری ایدز مبتلاست بیش‌ازحد مظلوم واقع‌شده. ما اصلاً این بیماران را تحویل نمی‌گیریم و با طرد کردن و فرار کردن از رفت‌وآمد با آن‌ها بیشترین آسیب را بهشان می‌زنیم. در این میان کودکانی که ناخواسته و بی‌گناه به این بیماری دچار شده‌اند بیشترین آسیب را می‌خورند.

 

کوشش دایی برای آشتی دادن بیماران ایدزی و مردم عادی: من تمام کوشش خودم را انجام می‌دهم که بتوانم جامعه را با این بیماران آشتی دهم تا این جدایی بوجودآمده از میان برود. چون‌که رانده شدن آن‌ها و پنهان کردن این بیماری از ترس طرد شدن باعث افزایش بیشتر ایدز می‌شود. در کشورهایی که من زندگی کرده‌ام دیده‌ام که این بیماران چگونه مانند مردم عادی در جامعه زندگی می‌کنند و می‌خواهم تمام کوششم را انجام دهم تا در ایران هم همین رویداد بیفتد.

 

دایی پس از کنار رفتن از دنیای مربیگری حسابی سرش شلوغ شده است. نماینده ایدز و سفیر صلح و ... زیبایی زندگی به همین رویدادهایش است. این‌که کاری که از دستمان برمیاید برای همنوعانمان انجام دهیم. کار کردن برای همنوع یک حس متفاوت به آدم می‌دهد که در هیچ عرصه دیگری نمی‌تواند آن را تجربه کند. امیدوارم بتوانم کمکی به این بیماران انجام دهم.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

علی دایی-سفیر ایدز-علی دایی سفیر ایدز شد-علی دایی سفیر صلح و سیر ایدز است-افتخارات علی دایی-عکس های علی دایی-2

علی دایی در سال ۱۳۴۸ در استان اردبیل و در شهرستان اردبیل محله خیرال متولد شد. در سال ۱۳۶۶ در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شریف پذیرفته شد، اما به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورود به دانشگاه رد شد. همان سال در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب هم قبول شد و دو ترم هم به دانشگاه رفت؛ ولی در سال ۱۳۶۷ دوباره در کنکور شرکت کرد و این‌بار بدون آن که گزینش گریبان‌گیرش شود در رشته متالورژی دانشگاه صنعتی شریفپذیرفته شد و لیسانس خود را بهمن ماه سال ۱۳۷۱ از همان دانشگاه دریافت کرد.؛ او تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد. وی متأهل است و اکنون ساکن محله شهرک غرب در تهران می‌باشد. وی دارای دو دختر است، نورا و دختر دیگرش دنیز نام دارد. علی دایی علاوه بر فوتبال، در تجارت نیز موفق بوده‌است و گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران است. علی دایی علاوه بر کارهای پوشاک ورزشی در ساختمان سازی نیز فعالیت دارد. علی دایی در شهرک گلستان شهر زادگاهش (اردبیل) یک مدرسه در مقطع متوسطه (هنرستان کارودانش) به نام ابوالفضل دایی (پدرش) ساخته است و از خیرین مدرسه ساز اردبیل می‌باشد.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

دایی، فوتبال را از استقلال اردبیل و شهرداری اردبیل آغاز کرد. او پس از قبولی در دانشگاه صنعتی شریف و اقامت در تهران، به تیم تاکسیرانی تهران، سپس به بانک تجارت پیوست و در این تیم بود که مورد توجه بیشتری قرار گرفت و برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. دایی پس از آن به تیم پرسپولیس تهران پیوست و پس از دو فصل حضور در این تیم به السد قطر پیوست.

السد قطر

علی دایی پس از دو سال حضور در پرسپولیس، در سال ۱۹۹۶ به السد قطر پیوست. دایی در فصل ۹۷–۱۹۹۶ به همراه این تیم به مقام پنجم در لیگ ۹ تیمی قطر دست پیدا کرد.

آرمینیا بیله‌فلد

علی دایی در سال ۱۹۹۷ به همراه کریم باقری به تیم آرمینیا بیله فلد آلمان پیوست. دایی که پیراهن شماره ۹، آرمینیا بیله فلد را بر تن داشت در ۲۵ مسابقه برای این تیم در فصل ۹۸–۱۹۹۷ به میدان رفت و ۷ گل به ثمر رساند. آرمینیا بیله‌فلد در این فصل به مقام هجدهم در بوندسلیگا دست یافت و به لیگ دو بوندسلیگا سقوط کرد.

علی دایی-سفیر ایدز-علی دایی سفیر ایدز شد-علی دایی سفیر صلح و سیر ایدز است-افتخارات علی دایی-عکس های علی دایی-4

بایرن مونیخ

علی دایی در سال ۱۹۹۸ به تیم بایرن مونیخ آلمان پیوست و به همراه این تیم به مقام قهرمانی بوندس لیگا دست پیدا کرد. دایی که پیراهن شماره ۲۴ بایرن مونیخ را بر تن داشت در ۲۳ مسابقه برای این تیم در بوندس لیگا به میدان رفت و ۶ گل به ثمر رساند. وی که در مسابقات بوندس لیگا غالباً به عنوان جانشین کارستن یانکر به میدان رفته بود در ۴ مسابقه برای بایرن مونیخ به عنوان جایگزین این بازیکن در لیگ قهرمانان اروپا (در مجموع ۷۱ دقیقه) به میدان رفت.و به همراه تیم بایرن مونیخ به فینال لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. اما در دیدار فینال در مقابل منچستر یونایتد به میدان نرفت و از روی نیمکت کار هم تیمی‌هایش را دنبال کرد. وی پس از پایان قرارداد یک ساله و عملکردی ناموفق در بایرن مونیخ از این تیم جدا شد و به هرتابرلین پیوست.

هرتابرلین

فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹

علی دایی در سال ۱۹۹۹ به تیم هرتابرلین پیوست و پیراهن شماره ۹ این تیم را بر تن کرد. اگر چه دایی با زدن ۳ گل در ۲۸ مسابقه آمار مناسبی به عنوان مهاجم در بوندسلیگا نداشت ولی درلیگ قهرمانان اروپا درخشان ظاهر شد. دایی در مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ دوبار دروازه چلسی را باز کرد و یک گل در مقابل آ. ث. میلان ایتالیا به ثمر رساند (میلان ۱- هرتابرلین ۱). وی در فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ به همراه هرتابرلین مقام ششم بوندسلیگا را کسب کرد.

فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۰

دایی در فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۰ در ۲۳ بازی برای هرتابرلین در بوندسلیگا به میدان رفت و ۳ گل به ثمر رساند. وی در دومین فصل حضور در این تیم برخلاف فصل اول، در سه بازی به عنوان بازیکن ثابت برای هرتابرلین در مسابقات بوندسلیگا به میدان رفت و در پایان فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۰ به همراه این تیم به مقام پنجم بوندسلیگا رسید.

فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱

دایی در سومین فصل حضور در هرتابرلین مورد توجه قرار نگرفت و تنها در ۸ بازی برای این تیم در بوندسلیگا به عنوان بازیکن جایگزین به میدان رفت. وی در فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ برای هرتابرلین گلی نزد. دایی در پایان فصل ۲۰۰۲–۲۰۰۱ به همراه هرتابرلین به مقام چهارم بوندسلیگا رسید و به دوران حضور خود در فوتبال اروپا پایان داد.

علی دایی-سفیر ایدز-علی دایی سفیر ایدز شد-علی دایی سفیر صلح و سیر ایدز است-افتخارات علی دایی-عکس های علی دایی-3

الشباب امارات

دایی در سال ۲۰۰۲ با عقد قراردادی ۲۱ ساله به تیم الشباب امارات پیوست. وی در فصل ۲۰۰۳–۲۰۰۲ به همراه این تیم به مقام نهم لیگ فوتبال امارت رسید. عملکرد دایی در الشباب اماراتمورد توجه این تیم قرار نگرفت و در حالی که وی قراردادی دو ساله با این تیم داشت پس از یک فصل حضور در این تیم از سوی سرمربی الشباب کنار گذاشته شد. پس از کنار گذاشته شدن دایی، تیم جیابی چین خواهان به خدمت گرفتن این بازیکن شد، اما وی این پیشنهاد را نپذیرفت و به فوتبال ایران بازگشت.

پرسپولیس

علی دایی در مرداد سال ۱۳۸۲ پس از هفت سال به پرسپولیس بازگشت و به عنوان کاپیتان دوم این تیم پس از افشین پیروانی از سوی وینگو بگوویچ سرمربی وقت این تیم انتخاب شد. وی در اولین بازی پرسپولیس در مسابقات لیگ برتر در مقابل پگاه گیلان ۴ گل به ثمر رساند و در پایان فصل با زدن ۱۶ گل به عنوان آقای گل لیگ ایران انتخاب شد، تا برای اولین و آخرین بار این عنوان را در ده سال حضور در لیگ ایران به خود اختصاص دهد.دایی در سومین دوره لیگ برتر به همراه پرسپولیس مقام پنجم لیگ را بدست آورد. وی پس از یک سال حضور در این تیم به صبا باتری پیوست و به دوران حضور خود در پرسپولیس پایان داد.

صبا باتری

فصل ۸۴–۸۳

علی دایی در شهریور سال ۱۳۸۳ با عقد قراردادی یک ساله به تیم صبا باتری پیوستاین تیم که اولین حضور خود در لیگ برتر را تجربه می‌کرد با صرف هزینه بالا بازیکنان سرشناس لیگ ایران را به خدمت گرفت اما در پایان فصل به مقام نهم لیگ برتر دست پیدا کرد. دایی پس از جدا شدن از پرسپولیس در آبان سال ۱۳۸۳ در مقابل تیم سابق خود به میدان رفت که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. دایی در ۲۵ بازی برای صبا باتری در لیگ برتر به میدان رفت و ۱۲ گل به ثمر رساند. وی به همراه این تیم به مقام قهرمانی جام حذفی دست پیدا کرد.

فصل ۸۵–۸۴

علی دایی در سال ۱۳۸۴ برای یک فصل دیگر قرارداد خود در تیم صبا باتری را تمدید کرد. وی در آبان سال ۱۳۸۴ در سومین تقابل با تیم سابق خود؛ در مسابقات لیگ برتر، موفق شد در برابرپرسپولیس گلزنی کند. این دیدار با تساوی ۲–۲ به پایان رسید. وی در پایان مسابقات لیگ برتر به همراه این تیم به مقام چهارم دست پیدا کرد.دایی پس از عملکرد ناموفق در جام جهانی ۲۰۰۶ در لیست فروش باشگاه صبا باتری قرار گرفت و به سایپا البرز پیوست.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

علی دایی-سفیر ایدز-علی دایی سفیر ایدز شد-علی دایی سفیر صلح و سیر ایدز است-افتخارات علی دایی-عکس های علی دایی-5

بهترین بازی‌های باشگاهی

بازی هرتابرلین آلمان در مقابل چلسی انگلستان، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی دو گل به ثمر رساند.

بازی هرتابرلین آلمان در مقابل آث میلان ایتالیا، در مسابقات جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا ۱۹۹۹-۲۰۰۰، که در این بازی علی دایی یک گل به ثمر رساند.

منبع : ویکیپدیا
فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *