بازدید این صفحه: 1548

دکتر عباس شفیعی

دکتر عباس شفیعی ،

استاد برجسته دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس پیشین دانشکده  دارو سازی این دانشگاه ، حدود نیم قرن از زندگی خود را به علم داروسازی ، تحقیق و آموزش در این حوزه اختصاص داده است . فردی که بسیاری از او به عنوان معمار داروسازی نوین ایران یاد می کنند ، به حق چهره ای ماندگار در تاریخ علم وطن است .

 او در سال ۱۳۱۶ در شهر قم چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۴۱ از دانشگاه تهران دکترای داروسازی  را اخذ کرد و سپس به منظور ادامه تحصیل عازم آمریکا شد . دکتر شفیعی فوق لیسانس تخصصی شیمی دارویی خود را از دانشگاه  کلمبیا در سال ۱۹۶۵ (۱۳۴۴ ه . ش ) و دکترای تخصصی  ( .ph.D )  خود را در علوم دارویی از همان دانشگاه  در سال ۱۹۶۸ (۱۳۴۷ه. ش) اخذ کرد و برای تحصیل در دوره فوق دکترا عازم شیکاگو شد . استاد در سال ۱۹۶۹ (۱۳۴۸ه. ش) فوق دکترای خود در رشته شیمی را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد . پایان نامه دکتر شفیعی در آن زمان در آمریکای شمالی مقام نخست را کسب کرد و وی برنده جایزه ۲۰ هزار دلاری دانشگاه در همان سال شد .

استاد از سال ۱۹۷۲ (۱۳۵۱ ه. ش) تا ژوئن ۱۹۷۳ (۱۳۵۲ ه. ش) بورسیه الکساندر فون هومبولت بخش شیمی دانشگاه هانور بود و از ژوئن ۱۹۷۳ تا نوامبر ۱۹۷۳ در همکاری با پروفسور پوتیه به عنوان پرفسور مدعو در مرکز تحقیقات فرانسه حضور داشت و سپس در همکاری با پرفسور اشمیت پرفسور مدعو در دانشگاه کنستانس بود . او سپس به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده  داروسازی  دانشگاه تهران مشغول آموزش و پژوهش شد . دکتر شفیعی از سال ۱۳۶۵ تا اول مهر ۱۳۸۸ رئیس دانشکده داروسازی بود . عناوین وسمت های دکتر شفیعی عبارت بوده اند از : عضو شورای تحقیقات  کشور ، عضو شورای  پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران ، عضو شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی ، عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی تهران ، مدیر مسئول مجله دارو ، عضو هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت و درمان و دانشاه علوم پزشکی تهران ، دبیر شورای آموزش داروسازی و تخصصی و مشاور سازمان جهانی بهداشت در کنوانسیون منع استفاده از سلاح های شیمیایی . اولین مقاله علمی دکتر شفیعی در سال ۱۹۶۴ منتشر شده علمی در مجله های معتبر بین المللی دارد .

همچنین استاد تا کنون ۱۱ کتاب را به تنهایی یا با همکاری دیگران به نگارش درآورده است . دکتر عباس شفیعی تا کنون مقام ها ،جوایز و مدال های علمی بسیاری دریافت کرده  که برخی از آنها عبارتند از : جایزه اول تحقیقات در آمریکا برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی (۱۹۶۷) ، جایزه اول طرح های  تحقیقاتی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی در چند سال متوالی ، مدال درجه دوم تحقیق (۱۳۵۶) ، نشان درجه دوم فرهنگ (۱۳۵۶)، جایزه اول تحقیقات جشنواره خوارزمی (۱۳۶۶) ، استاد نمونه دانشگاه تهران (۱۳۶۸)، داروساز برجسته و نمونه (۱۳۶۸) ، جایزه اول بهترین مقاله در کنگره شیمی دانشگاه شهید بهشتی (۱۳۶۹) ،جایزه کتاب سال با عنوان تجزیه داروها در مایعات زیستی (۱۳۷۲) ، جایزه استاد نمونه دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۷۲) ، لوح تقدیر دانشگاه علوم پزشکی تهران (۱۳۷۳) ، شیمیدان برجسته سال (۱۳۷۴) ، لوح تقدیر جمهوری اسلامی ایران برای تالیف کتاب کروماتوگرافی و طیف سنجی (۱۳۷۴) ، برنده جایزه اول جشنواره رازی (۱۳۷۶) ، دکترای افتخاری علوم از دانشگاه  کلمبوی  سریلانکا (۱۹۹۸) ، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۸) و نشان درجه دوم پژوهش (۱۳۷۸) .

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *