بازدید این صفحه: 687
کودکان کار رابطه جنسی- سازمان بهزیستی

۲۱ درصد کودکان خیابانی تهران رابطه جنسی داشته‌اند

 ۲۱ درصد کودکان خیابانی تهران رابطه جنسی داشته‌اند

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی  از مطالعاتی سخن به میان آورد که نشان داده است بیشترین کودکان خیابانی «ایرانی» هستند به طوری که ۲/۶۱ درصد کودکان کار حاضر در خیابان‌ها ایرانی و ۳۸ درصد افغانی هستند و این در حالی است که ۸/۷۶ درصد آنها با خانواده زندگی کرده و براساس آمار کودکان خیابانی پذیرش شده در سازمان بهزیستی در سال ۹۳، ۷۷ درصد این کودکان دارای خانواده‌ بوده‌اند.
ابراهیم غفاری یادآور شد که اکثر کودکان خیابانی به همراه خانواده زندگی می‌کنند و خانواده نیز دارای شبکه‌های خویشاوندی است و اشاره کرد: این یعنی کودکان در تعامل با اقوام خود هستند به این ترتیب در برنامه‌ها و فعالیت‌های آموزشی جهت بازتوانی کودکان خیابانی باید به نقش و جایگاه اقوام و سایر بزرگسالان آنها توجه ویژه شود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: اگر شناخت و آگاهی درستی از وضعیت کودکان کار و خیابان داشته باشیم، می‌توانیم به توانمندسازی کودکان کمک کنیم. این در حالی است که نگاه اکثر مردم به این کودکان از سر ترحم و خیرخواهی بوده که این مساله می‌تواند باعث بقای آنها در خیابان‌ها شود
وی درخصوص تجربه جنسی کودکان خیابانی تهران نیز آمارهایی ارایه داد و گفت: براساس مطالعات موجود در شهر تهران، ۲۱ درصد از کودکان خیابانی تجربه جنسی داشتند که از این تعداد ۳/۱۱ درصد آن مربوط به ارتباط با همجنس بوده و همچنین ۱/۲۴ درصد تجربه رابطه جنسی با هر دو جنس را داشته‌اند.
به گفته غفاری میانگین تجربه جنسی نیز در حال حاضر در کشور کاهش یافته به طوری که در دختران به ۵/۱۲ سال و در پسران به ۷/۱۳ سال رسیده است که این مساله در انتقال بیماری‌های خطرناک اعم از ایدز، هپاتیت و… بسیار موثر است.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران جوامع محلی از جمله نهادهای غیررسمی، گروه‌های مذهبی، مسجد و حسینیه‌ها را در توانمندسازی خانواده‌ها موثر دانست و یادآور شد: این موارد می‌تواند کمک زیادی به این قشر کند ضمن آنکه برنامه‌های حمایتی آموزشی از طریق خانواده در راستای بازتوانی خانواده و کودک امری بسیار ضروری است.
غفاری درخصوص اشتغال این افراد هم سخن به میان آورد و گفت: خانواده‌های کودکان خیابانی وضعیت اقتصادی مطلوبی نداشته و عواملی چون بیکاری،‌ مشاغل کم‌درآمد پدران، مشارکت ضعیف مادران در درآمد خانواده، جمعیت زیاد و… از مهم‌ترین علل وضعیت نامطلوب اقتصادی این خانواده‌هاست بنابراین حتی اشتغال یکی از افراد خانواده نیز می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده داشته باشد.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه کودکان کار بیشتر در ساعات عصر و شب به مشاغل کاذب و تکدی‌گری در فضای خیابان می‌پردازند، اجرای برنامه‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی برای کودکان در این ساعات را باعث جلوگیری از حضور آنها و برهم‌ریزی نظم خیابان در این ساعات دانست.
امنیت اجتماعی روانی این کودکان مساله دیگری بود که غفاری به آن پرداخت. به گفته وی کار کودکان در فضای ناامن و پرمخاطره خیابان خطرات و ریسک‌هایی را به دنبال دارد که آینده زندگی خانوادگی و اجتماعی آنان را ناامن و اغلب آنها را دچار انواع جرایم و انحرافات در فضاهای شهری می‌کند. همچنین تداوم کار کودکان یا به طور مشخص تداوم تکدی‌گری آنها در خیابان علاوه بر شکل‌گیری شخصیت ناهنجار بزهکار در آنان، زندگی همراه با احساس ناامنی روانی- اجتماعی به وجود خواهد آورد. قانون‌گریزی نیز در آنها بسیار زیاد خواهد بود.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران در ادامه ضمن بیان آنکه زندگی روزمره کودکان خیابانی مملو از خطرات، فشارها و استرس‌هاست که همین مساله ممکن است موجب جذب مواد مخدر یا سایر رفتارهای مخاطره‌آمیز در میان آنان شود، گفت: اجرای برنامه‌های آموزش مهارت‌های زندگی برای کودکان کار و خانواده‌های آنها موجب افزایش سطح آگاهی خانواده، کودکان کار و خیابان و همچنین کاهش ضریب ابتلای این افراد به بزه خواهد شد.

—————–

سلامت نیوز

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *