بازدید این صفحه: 562
تغذیه کودک در سنین مدرسه -میان وعده مناسب برای مدرسه کودک-پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی-میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای-بیماری های قلبی و عروقی

تغذیه کودک در سنین مدرسه

تغذیه کودک در سنین مدرسه

 

انرژی

در دوران مدرسه رشد کودکان به صورت نسبتا یکنواختی ادامه دارد و سال های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است . بنابراین ، تعمیم انرژی مورد نیاز بسیار ضروری است . میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه ای ، به دلیل تفاوت در اندازه بدن ، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت است. و هرچه میزان تحرک و فعالیت بدنی دانش آموز بیشتر باشد طبعاً به انرژِی بیشتری نیاز دارد.

کربوهیدرات ها که عمدتاً در نان و غلات وجود دارد و همچنین ، چربی ها منابع تامین کننده انرژی هستند. در صورتی که انرژی مورد نیاز از این منابع تامین نشود، پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن شود به مصرف تولید انرژی می رسد.

تغذیه کودک در سنین مدرسه

تغذیه کودک در سنین مدرسه

زمانی که به علت کمبود دریافت انرژی ، منبع پروتئینی صرف تولید انرژی می شوند، از وظیفه اصلی خود که رشد سلول و ترمیم بافت هاست باز می مانند و نهایتا رشد کودک مختل می شود. برای تامین انرژی مورد نیاز کودکان سنین مدرسه باید از گروه نان و غلات مانند نان ، برنج ، ماکارونی و ….در برنامه غذایی روزانه آنها گنجانیده شود. مصرف بیسکویت ، کیک ، کلوچه و شیرینی ها که معمولاً به عنوان میان وعده مصرف می شوند بخشی از انرژی مورد نیاز کودک را تامین می کنند . تنقلاتی مانند برنجک و گندم برشته نیز در تامین انرژی روزانه این کودکان نقش دارند.

چربی ها مانند روغن ، کره ، خامه ، سرشیر برای کودکان مدرسه ای منبع تامین انرژی هستند و باید در برنامه غذایی روزانه در حد متعادل گنجانیده شوند.
نتایج مطالعات مختلف نشان داده شده است بسیاری از بیماری های دوران بزرگسالی مانند بیماری های قلبی و عروقی ، افزایش فشارخون ، بعضی از سرطان ها ، افزایش چربی خون و دیابت به نحوه تغذیه مرتبط است و چون عادات غذایی از کودکی شکل می گیرد بنابراین اصلاح عادات غذایی این دوران می تواند از بروز این بیماری ها در بزرگسالی پیشگیری کند.

تغذیه کودک در سنین مدرسه

تغذیه کودک در سنین مدرسه

پروتئین

پروتئین برای نگهداری ، ترمیم بافت ها و ساخت سلول ها و بافت های جدید مورد نیاز است . ترکیبی از پروتئین حیوانی و گیاهی به شرط آنکه انرژی دریافتی کودک کافی باشد می تواند نیاز بدن را برای رشد تامین نماید.

توصیه می شود پروتئین حیوانی (شیر ، گوشت ، تخم مرغ و …..)که پروتئین با کیفیت خوب محسوب میشوند و اسید های آمینه ضروری را برای رشد سلول ها تامین می کنند در برنامه غذایی روزانه کودکان مدرسه گنجانیده شود. در صورتی که میان وعده از نان و تخم مرغ، ساندویچ مرغ ، کتلت ، انواع کوکوها (سیب زمینی ، سبزی و…)، شیر وکیک به عنوان میان وعده مصرف شود بخشی از پروتئین مورد نیاز کودکان این سنین تامین میشود.

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *