بازدید این صفحه: 756
اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی -تغذیه در دوران نوجوانی-بلوغ جنسی-معنی دقیق اصطلاح بلوغ-بارداری و زایمان-افت تحصیلی-علل افزایش تولد نوزادان نارس

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی

سنین بین ۱۰ تا ۲۰ سالگی دوره نوجوانی نامیده می شود که مانند پل دوران کودکی را به بزرگسالی متصل می کند . تغییراتی که در این دوران از نظر جسمی و روحی ایجاد می شود، نهایتاً بلوغ جسمی و استقلال در زندگی را به دنبال دارد . اصطلاح بلوغ به رشد جسمی سریع ، تغییر در ترکیب بدن و بلوغ جنسی که نهایتاً باروری را به دنبال دارد اشاره می کند ، تنظیم برنامه غذایی آنها با توجه به الگوی رشد سریع باید به گونه ی باشد که ضمن تامین نیاز برای جهش رشد نوجوانی سلامت بدن را نیز حفظ کند .
دختران امروز مادران فردا و کلید سلامتی نسل کنونی و آینده می باشند. تمام مطالعات انجام شده نشان داده است که بسیاری از مشکلات دوران بار داری و تولد نوزادان نارس ارتباط مستقیم با وضع تغذیه مادر در زمان قبل از بارداری و سنین قبل از ازدواج دارد .

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی

اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی

بطور کلی ، دخترانی که زندگی خود را با تغذیه ناکافی در دوران کودکی همراه با بیماری شروع کرده اند و به دوره نوجوانی پا می گذارند ، از یک طرف به علت کمبود های تغذیه ای با کاهش قدرت یادگیری ، افت تحصیلی افزایش ابتلا به بیماری ها و کاهش توانمدی ذهنی و جسمی مواجه هستند و از سوی دیگر ، پس از ازدواج نمی توانند در دوران بارداری و شیردهی خوبی داشته باشند . زیرا در این شرایط که ذخایر بدنی او مصرف می شود ، سوء تغذیه مادر تشدید یافته و علاوه بر او ، سوءتغذیه گریبانگیر فرزندش نیز می شود .
مطالعات انجام شده نشان داده است که در دخترانی که از زمان تولد تا بلوغ غذای متعادل و کافی مصرف کرده اند در هنگام بارداری و زایمان با مشکلات کمتری روبرو هستند .
نیاز به انرژی و مواد مغذی در دوران بلوغ افزایش می بابد که علل آن عبارتند از :
افزایش سرعت رشد جسمی

منبع : های بی بی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *