بازدید این صفحه: 480
خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار -علل عمده کمبود روی-پیشگیری ازابتلا به کمبود روی- سندروم های سوءجذب چربی-علائم کمبود روی در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

یکی از ریزمغذی های ضروری برای بدن است که در تمام مواد غذایی حیوانی و گیاهی که منبع خوب پروتئین هستند وجود دارد. منابع غنی آن عبارتند از جگر، دل، و قلوه، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، تخم مرغ، حبوبات، گردو، بادام، فندق و بادام زمینی. مواد غذایی لبنی و غلات سبوس دار، سبزی های سبز تیره و زرد تیره مقادیر خوبی از روی به بدن می رسانند. میوه ها و سایر سبزی ها مقدار اندکی از این عنصر را دارند. روی موجود در مواد غذای حیوانی نسبت به روی مواد غذایی گیاهی که حاوی فیبروفیتات هستند بهتر جذب می شوند.

علل عمده کمبود روی عبارتند از:

دریافت کم روی از برنامه غذایی روزانه.
کم بودن قابلیت جذب روی به دلیل وجود فیبر و فیتات در برنامه غذایی.
افزایش از دست دهی روی از طریق دستگاه گوارش یا دستگاه ادراری(ابتلاء به اسهال های مزمن، سندروم های سوءجذب چربی)
ابتلا به سوءتغذیه پروتئین-انرژی در کودکان.

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

علائم کمبود روی

کمبود روی می تواند موجب کاهش سرعت رشد کودک شود که در نهایت می تواند سبب کوتاهی قد و نیز تاخیر بلوغ گردد.علایم دیگر کمبود روی شامل کاهش اشتها، کاش حس چشایی، کاهش حس بویایی،تاخیر در التیام زخم، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و اختلال در تولید مثل می باشد.

پیشگیری ازابتلا به کمبود روی

راه کارهای عمده پیشگیری از کمبود روی شامل آموزش تغذیه،غنی سازی مواد غذایی و مکمل یاری می باشد. به خانواده ها باید آموزش داده شود در برنامه غذایی روزانه از منابع غذایی حاوی روی به خصوص برای گروه های آسیب پذیر (کودکان، نوجوانان و زنان باردار) استفاده نمایند.
غنی سازی مواد غذایی از دیگر راه کارهایی است که می تواند از کمبود روی در گروه های مختلف جامعه پیشگیری کند. اضافه کردن روی به آرد در بسیاری از کشورهای جهان از سالیان گذشته اجرا می شود. در کشور ما نیز با توجه به مشکل کمبود روی، غنی سازی مواد غذایی از جمله آرد با روی در دست بررسی است.

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

خطرات کمبود ماده مغذی روی در زنان باردار

منبع : های بی بی (سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *