بازدید این صفحه: 1045
مرحله دوم زایمان2 -مالفورماسیون-اکستانسیون سر-یماریهای التهابی روده- Ritgen- Symphysis pubish- suboccipitofrontal-اپیزیوتومی

مرحله دوم زایمان۲

مرحله دوم زایمان۲

Secind Stage of Labor

توجه:
• در بیماریهای التهابی روده لنفوگرانولوم it مقاربتی، مالفورماسیون و اسکارهای شدید پرینه و اختلالات انعقادی (نظیر LTP) اپیزیوتومی ممنوع می باشد.
• در موقع قرار دادن قیچی بایستی دوانگشت دست دیگر به عنوان محافظ بین قیچی و سر جنین در داخل واژن قرار گیرد.
• در برش میانی طرفی نوک قیچی باید از فورشت خلفی به طرف برجستگی نشیمنگاهی نشانه گیری شود.

خروج سر جنین و مانور ریتگن (Ritgen): با پیشرفت زایمان سر در حین انجام چرخش های داخلی نزول کرده و در نهایت پس سر در زیر جوشگاه عانه (Symphysis pubish) قرار می گیرد. در این مرحله سر به وضوح پرینه را به خارج برآمده نموده و ۳ تا ۴ سانتیمتر از قطر سر جنین قابل رویت خواهد بود. این زمان (درست لحظه ای که قطر suboccipitofrontal آماده خارج شدن است) بهترین موقع برای انجام اپیزیوتومی (در صورت لزوم) و انجام مانور ریتگن است.

هدف از مانور ریتگن تسهیل در خروج سر و نیز جلوگیری از خروج ناگهانی سر (و وارد آمدن صدمه به واژن و پرینه) است. و این امر میسر نخواهد شد مگر با کمک به اکستانسیون سر. روش انجام مانور ریتگن بدین ترتیب است که با استفاده از چند تکه گاز یا ملافه زیر زائو یک دست در پرینه گذاشته شده (بطوری که نوک انگشتان در انتهای دنبالچه قرار گیرد) و چانه جنین به طرف جلو و قدام (مادر) هدایت می شود و در همان زمان با دست نسوج نرم اطراف کلیتوریس کنار زده و در همان حال به حفظ اکستانسیون سر کمک می شود.

مرحله دوم زایمان2

مرحله دوم زایمان۲

توجه: سرعت مرحله دوم زایمان بایستی به کمک مادر تنظیم گردد. برای این منظور بایستی به زائو گفته شود که فقط موقع بروز انقباض رحمی (احساس درد) اقدام به زور زدن کند (در صورت لزوم).

پس از خروج سر در مدت زمانی که سر چرخش خارجی خود را کامل می کند باید بوسیله یک مکنده پلاستیکی نرم (پوار) ترشحات دهان و بینی نوزاد تخلیه و پاک شود و در همین زمان باید یک انگشت را داخل واژن کرده تا از عدم وجود بند ناف در دور گردن نوزاد اطمینان حاصل کرد (Nuchal cord در حدود ۲۵% موارد وجود دارد.) در صورت وجود بند ناف در دور گردن باید اگر بند ناف نسبتاً شل و آزاد باشد از روی سر نوزاد گذرانده و باز شود. در غیر این صورت بایستی بند ناف کلامپ و قطع شده و بلافاصله نوزاد خارج شود.

خروج شانه و سایر قسمتهای جنین: پس از خروج سر و اتمام چرخش خارجی بایستی در حالیکه سرجنین بوسیله دستها گرفته و کلامپ شده است همزمان با بروز انقباض رحمی به طرف پائین و کمی جلو کشیده شود تا شانه قدامی از زیر جوشگاه عانه آزاد شود و پس از آن حرکت فوق به طرف بالا و کمی جلو تغییر جهت داده تا شانه خلفی خارج شود. سایر قسمتهای جنین به راحتی با اعمال کشش متوسط خارج می شود.

پس از خروج کامل جنین در حالی که نوزاد در سطح واژن و یا کمی پائین تر از آن قرار داشته و سر و تنه ۱۵ تا ۳۰ درجه به پائین منحرف هستند ترشحات بینی و دهان مجدداً مکش و تخلیه می شوند و پس از آن بند ناف در فاصله ۵ تا ۶ سانتیمتری شکم نوزاد بین دو کلامپ (فاصله آن دوازدهم ۲ تا ۳ سانتیمتر) بریده می شود۰ (در برخی از متخصصین اعتقاد به کلامپ و بریدن بند ناف پس از توقف ضربان بند باف دارند). سپس نوزاد به محلی که از قبل آماده و گرم شده است انتقال یافته و در این زمان (که حدود یک دقیقه از تولد نوزاد گذشته است) آپگار دقیقه اول محاسبه می شود.

نوزاد در محل نگهداری با پارچه تمیز خشک و پوشانده شده و بند ناف در فاصله ۲ تا ۳ سانتیمتری از سطح شکم بوسیله گیره پلاستیکی مخصوص (Plastic cord clamp) کلامپ شده ( در برخی از مراکز برای محکم کاری از دو کلامپ نزدیک به هم استفاده می شود) و آنگاه یک قطره محلول نیترات نقره ۱% (و یا پماد چشمی اریترومایسین یا تتراسیکلین) در هر یک از چشمم ها چکانده شده و در نهایت آپگار دقیقه پنجم تعیین می شود.

مرحله دوم زایمان2

مرحله دوم زایمان۲

منبع : های بیبی(سایت دانستنی های بارداری مریض خونه)

فروش طرح گلدوزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *